בשאר אל אסד
בשאר אל אסדצילום: רויטרס

ברשת פורסם מסמך המוכיח לכאורה כי המשטר הסורי מעביר לידי איראן את האחריות הפיקודית והכספית על חלק מהמיליציות הסוריות הפועלות לצד הצבא הסדיר והמילואים של המשטר.

על פי דיווח המובא בידי חוקרי מכון ממר"י מדובר במזכר מיום ה-11.4.2017 החתום על ידי הנשיא בשאר אסאד, מתוקף תפקידו כמפקד הכללי של הצבא והכוחות החמושים המאשר את המלצות ועדה האחראית לארגון פעילותם של כוחות סורים חמושים הפועלים עם איראן בשטח סוריה.

ההמלצות, שאושרו על ידי הנשיא אסד, כללו קריאה לארגן את הכוחות הסורים החמושים הפועלים עם איראן בסוריה אשר מונים כ-90 אלף איש, במסגרת גג המכונה "גדודי ההגנה המקומית" שתפעל ברחבי סוריה, תחת אחריותה הכספית והפיקודית של איראן "עד סיום המשבר בסוריה או עד להודעה אחרת", לשון המסמך.

חוקרי ממר"י מציינים כי בנוסף להסכמת המשטר הסורי להעמקת השליטה האיראנית בסוריה, חשף המסמך את הקושי של המשטר הסורי לממן את המיליציות המקומיות ולפקד עליהן וכן את המשבר החמור בכוח אדם ממנו סובל המשטר הסורי לאורך שנות המשבר, הנובע משיעור גדול של עריקים שחוששים ומסרבים להישלח לחזיתות הלחימה ואת הקושי של המשטר להתמודד אתו.

על פי הנתונים המספריים המופיעים במסמך, מתוך 88723 איש שאמורים להיכלל ב"גדודי ההגנה המקומית", שיהיו באחריות איראן, מחציתם הם סרבני גיוס - 14783 משתמטים מגיוס חובה, 16731 משתמטים משירות מילואים ו-8003 עריקים. המשטר וויתר על גיוסם של אלה לצבא ובמקום זה, מבקש לגייסם למיליציות מקומיות, שהשירות בהן נחשב לקל יותר בשל היותן מוצבות במקום המגורים של החברים בהן. השאר הם אזרחים שהתנדבו וכן אנשים "שעניינם הוסדר", קרי, סרבני שירות שהסדירו מצבם מול המשטר על מנת להימנע מעונשים.