יצאו למאבק? בית אל
יצאו למאבק? בית אלצילום: יונתן סינדל. פלאש 90

בשבת הקרובה יציין הישוב בית אל את 'שבת בית אל', על השבת בישוב החוגג את שנת הארבעים לעלייתו לקרקע שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם יו"ר המועצה המקומית, שי אלון.

על ההחלטה לשנות את מועד השבת המוגדרת כ'שבת בית אל' משבת פרשת ויצא לשבת הקרובה, מספר אלון כי אמנם יום העלייה לקרקע קרוב לפרשת ויצא, אך כבר בשנה שעברה עלה הרעיון להעתיק את השבת למועד קייצי יותר ונוח יותר עבור המבקרים הרבים שמגיעים מכל רחבי הארץ, ונבחרה השבת הקרובה ליום ירושלים מאחר ושחרור אדמתו של הישוב התרחש ביום השלישי למלחמת ששת הימים.

באירוע הצפוי, מספר ראש המועצה, יגיעו אורחים רבים ובראשם הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, ומשפחתו. הרב, שיהיה אורח הכבוד של הישוב, ביקר בישוב לא פעם, אך "הפעם הוא מגיע לשבת", אומר אלון ומוסיף: "מגיעים חזנים מכל הגוונים, אשכנזים וספרדיים, יעברו בבתי הכנסת וינעימו מהמוסיקה שלהם. יהיה איתנו אורח כבוד נוסף, מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי, אבי כהן".

"הציבור מאוד מתרגש לקראת השבת הזו, יוצאים לעונג שבת, לרחובות, ארוחת ערב שבת משותפת של מאות אנשים ביחד עם הרב הראשי ושלושת רבני הישוב, הרב מלמד, הרב אבינר והרב סבתו".

בהמשך השיחה עמו מתייחס אלון לאתר 'חלום יעקב' התופס מקום הולך ומתחזק על מפת התיירות של חבל בנימין כאשר אוטובוסים לא מעטים ובהם תיירים מגיעים למקום. אלון מציין כי הגעת התיירים גם בשבת מקשה מעט על השמחה, אך אנשי הישוב "מברכים את התיירים שמגיעים מכל העולם. מגיעים לכאן מדרום קוריאה, זו התיירות הכי משמעותית. פרופ' בכיר מדרום קוריאה מסביר להם שמדובר באתר שבו הברכות מתגשמות, הם מגיעים, מנשקים את האדמה, תוקעים בשופרות וכו'. המקום הזה מקודש לשלוש הדתות, מגיעים מוסלמים מאינדונזיה, נוצרים מגיעים לקפלה הנוצרית העתיקה שבמקום, ויהודים שמגיעים לבית אל, וכל זה ללא פרסום".

ומה באשר ליומיום? האם ביומיום ניתן לחגוג בבית אל לנוכח מה שנראה כהקפאת בניה למרות הבטחות חוזרות ונשנות של ראש הממשלה לבניה שאינה יוצאת לפועל. על כך אומר שי אלון כי אכן בהיבט הזה הגאולה השלמה עוד רחוקה.

"נתוני הפתיחה של בית אל לא טובים מבחינת הקרקעות. אין לנו קרקעות לבנייה ועתודות הקרקע היחידות לבניה הן ההבטחה של ראש הממשלה כנגד הפינוי בהסכמה של 35 יחידות הדיור שייהרסו ללא התנגדות. לצערנו ההבטחה הזו קוימה באופן חלקי. הצד הלוא טוב קרה – הרס הבתים, אבל הבנייה לא קרתה".

אלון מספר על מאמצים רבים של אנשי המועצה מול גורמים רלוונטיים שונים ודיונים ארוכים ורבים שהתקיימו "אבל ראש הממשלה עוצר את משרד השיכון מלשווק דירות. בתקופת אובמה הוא אמר להמתין לחילופי השלטון, וגם עכשיו הוא אומר שנחכה. אם זה לא יקרה אחרי הביקור של טראמפ נצא למחאה רחבת היקף. לא ניתן ל-7,000 תושבים לחיות במקום שבו עשר שנים לא נבנו דירות. אין מענה לזוגות הצעירים, אנשים חיים בבתים צפופים. זו מציאות שלא ניתן היה לעבור עליה לסדר בכל מקום בעולם. אין פתרון לבניית בית ספר וגני ילדים ולא רק לבתי מגורים".