השבעת חניכי מג"ב בסימן הצדעה לאלי כהן

טקס ההשבעה ל-399 הטירונים ממחזור גיוס מרץ 2017 של משמר הגבול התקיים אמש (רביעי) בסימן הוקרה לפועלו ולזכרו של לוחם המוסד הישראלי בסוריה, סא"ל אלי כהן ז"ל אשר מצא את מותו בסוריה לפני 52 שנה.

בטקס המרגש השתתפו גם אלמנתו של אלי, נדיה כהן, בתו סופי כהן ואחיו אברהם כהן.

בשעה שש בבוקר החלו 399 הטירונים והטירוניות של משמר הגבול את מסע ההשבעה במצפה אופיר שבדרום רמת הגולן. את המסע שארך 11 ק"מ סיימו הטירונים במצפה גולן שם נערך טקס ההשבעה במעמד מפקד מג"ב, ניצב יעקב (קובי) שבתאי, מפקד בסיס ההדרכה של מג"ב, תת ניצב שמעון דדון, סגל הפיקוד של החיל, משפחות הטירונים ומשפחתו של אלי כהן ז"ל.

הטקס, בו נשבעים הטירונים אמונים למדינת ישראל, מסכם שמונה שבועות של הכשרה במסגרתה הוסמכו הטירונים בתכני הקליעה, הלחימה בטרור, תפקידי המשטרה והפרות הסדר.

לטירונים צפויים עוד תשעה שבועות של תכנים מקצועיים במסגרת הטירונות שבסיומה ישובצו ביחידות השטח של משמר הגבול.

במעמד הטקס זוכים הטירונים בפעם הראשונה ללבוש את מדי החיל, לקבל לחזקתם את כלי הנשק ולשאת את תעודת השוטר אשר מקנה להם סמכויות של שוטר במשטרת ישראל.

אלי כהן עלה לישראל בשנת 1957 ממצרים. בשנת 1959 נשא לאישה את נדיה בחירת ליבו. בשנת 1960 גוייס למוסד, נשלח לארגנטינה, שם למד על סוריה ועל מאפייני האוכלוסייה בדמשק ורכש מיומנויות שהכינו אותו לתפקידו העתידי.

בשנת 1962 החל את תפקידו בסוריה, תוך שהוא נטמע בקרב ההנהגה הסורית בדמשק. במהלך שהותו בסוריה העביר לישראל מידע רב ערך. בינואר 1965 נתפס בעודו משדר מידע מודיעיני לישראל ולאחר משפט הוצא להורג בתאריך 18 למאי 1965.

אלי כהן ז"ל קבור מאז ועד היום בדמשק. לאחר מותו הועלה אלי מדרגת רב סרן לדרגת סגן אלוף.

מפקד משמר הגבול, ניצב יעקב (קובי) שבתאי אמר בנאומו: "פרק ההכשרה אשר אתם נמצאים בעיצומו הוא הפרק החשוב ביותר בשירותכם, פרק בו אתם מקבלים את הכלים וסופגים את הערכים הראויים ללוחם מג"ב, ערכים שאלי כהן ז"ל מייצג עבורנו".

מפקד מג"ב פנה למשפחתו של אלי באומרו "דמותו של אלי ומורשתו מובילים אותנו בארגון, ערכים של הקרבה, נחישות, אהבת הארץ ומקצועיות גדולה. תודה לכם על כך שאתם מכבדים אותנו בנוכחות שלכם".

מפקד בה"ד מג"ב, תנ"צ שמעון דדון, פנה בנאומו להורי החניכים והחניכות בבקשה להמשיך ולתמוך בילדיהם, להוות משענת תומכת ולהיות חלק פעיל בהכשרתם כלוחמי משמר הגבול. עוד התייחס מפקד הבה"ד לפועלו של אלי כהן ז"ל למען ביטחונה של מדינת ישראל ועל כך שהמסע והטקס מוקדש לזכרו ולמורשתו.

נדיה כהן, אלמנתו של אלי כהן ז"ל הביעה בנאומה את התרגשותה מהמעמד המכובד. ״אלי עשה רבות לביטחון המדינה ואתם לוחמי משמר הגבול ממשיכים את דרכו בהגנה על המורשת", אמרה.