הרב משה ביגל
הרב משה ביגלצילום: יניב ישר, מצלמים שמחה

מערכת כשרות במדינת ישראל, מדינת היהודים, צריכה להיות ממלכתית ולא פרטית כמו כל המערכות החיוניות - בריאות, חינוך וכדומה.

הפרטת מערכת הכשרות תקצין את המצב התחרותי השורר כיום בין מערכות הכשרות הפרטיות. מערכות אלו עסוקות בהשמצות הדדיות, הפוגעות באיכות הכשרות ובאמינות הציבורית.

מערכת הכשרות הממלכתית כיום היא באחריות הרבנויות המקומיות, שאינן כפופות לגוף מרכזי אחד. כתוצאה מכך אין אחידות בין הרבנויות השונות. אמות המידה לכשרות ולכשרות למהדרין אינן זהות, וציבור הלקוחות יוצא מבולבל. הבלבול פוגע באמינות מערכת חיונית זו.

אחידות: יש לקבוע אמות מידה אחידות על ידי הרבנות הראשית לישראל, שיחייבו על פי חוק את כל הרבנים מעניקי תעודות כשרות. ציבור הצרכנים יידע שבכל מקום בארץ מושגי הכשרות או הכשרות למהדרין זהים ואחידים. לשם כך יש לקבוע בחוק את כפיפות הרבנים המקומיים לרבנות הראשית.

שקיפות: אמות מידה אלו יפורסמו על ידי הרבנות הראשית לישראל בכל דרך אפשרית, ובכל כלי התקשורת הכתובים והאלקטרוניים. הציבור יוכל להבין את דרישות הכשרות ולא יזדקק לשירותי גופים פרטיים ומפרסמים אינטרסנטיים בנושא.

תוקם ועדת רבנים מומחים על ידי הרבנות הראשית שתהיה בעלת סמכויות לבדוק טענות, הערות ותלונות של הציבור כלפי רבנות מקומית שלא נוהגת לפי אמות מידה אלה, או טענות הקשורות לטוהר המידות, הפוגעות באמינות הכשרות. ועדה זו, בראשות הרבנים הראשיים, תהיה מוסמכת במקרים קיצוניים, ולאחר שמוצו כל האפשרויות האחרות, להעביר את סמכות מתן תעודות הכשרות מרבנות מקומית אחת לחברתה.

אמינות: אחידות אמות המידה לכשרות ולכשרות למהדרין בכל הארץ ובכל תעשיית המזון, יחד עם הפרסום והשקיפות שלהן לעיני הציבור, יחזירו את האמינות של מערכת הכשרות הממלכתית, החיונית, בעיני ציבור הלקוחות.

הרב משה ביגל

רב היישוב מיתר וחוקר הכשרות בישראל