יהונתן ואסתר פולארד
יהונתן ואסתר פולארדצילום: רויטרס

יהונתן פולארד, שריצה שלושים שנות מאסר בעוון ריגול בארה"ב לטובת ישראל, הופיע אתמול (רביעי) בפני הרכב של שלושה שופטים בבית משפט לערעורים, וביקש מהם להקל את תנאי השחרור שלו.

עורך דינו של פולארד, אליוט לאוור, ביקש משופטים לשקול מחדש את התנאים, על פיהם אסור לפולארד לעזוב את ביתו שבניו יורק בין השעות שבע בערב לשבע בבוקר.

אסור לו גם להשתמש באינטרנט באופן חופשי ולהתראיין לכלי התקשורת.

על פולארד לשאת על גופו אזיק GPS אלקטרוני, וכן מתבצע מעקב אחר מחשביו ומחשבי מעבידיו. הוא מחוייב לדווח על כל יציאה שלו מחוץ למחוז מגוריו, ונאסרה עליו היציאה מארצות הברית בחמש השנים הקרובות.

בשנה שעברה דחה בית המשפט הפדרלי במנהטן בקשה עתירה דומה שהגיש פולארד שעות ספורות לאחר שיצא מבית הכלא.

בית המשפט לא מסר את הכרעתו אך השופטת רינה ראגי אמרה שתנאי שחרור צריכים רק לעמוד במבחן הסבירות. "זה לא צריך להיות נתמך ע"י ראיות מכריעות או כל סוג אחר של הוכחה", אמרה.

עורך הדין לאוור טען שאין זה הוגן להכריח חברה המבקשת להעסיק את פולארד להסכים לניטור מחשביה.

"פשוט אין כל מטרה ממשלתית לגיטימית חוץ מליצור מבוכה ומועקה על פולארד בבואו להחזיק בעבודת צווארון לבן", אמר. "זה פשוט לא הוגן לצפות מחברה כלכלית שינטרו את המחשבים שלה. זה לא מצב שבו יש לך פדופיל או סוחר סמים, אז אפשר להכניס כמה מונחי חיפוש ולחסום אותם", הסביר. "בימינו אתה לא יכול, כבוגר מכללה, להחזיק עבודת צווארון לבן ולא להשתמש במרשתת. וזה מונע את זה, בפועל".

התובעת, רבקה טיניו, טענה שהתנאים סבירים, וכי מדובר במקרה "מאוד בלתי רגיל" של אדם שגרם "נזק אדיר לארה"ב".

ראש העיר ירושלים ניר ברקת פוגש את פולארד בניו יורק (ספטמבר 2016)