נערכים לביקור טראמפ
נערכים לביקור טראמפצילום: יונתן סינדל. פלאש 90

על האופן שבו מתייחסת יהדות ארה"ב לביקור טראמפ בישראל, כחצי שנה לאחר בחירתו לכהונת נשיא ארה"ב, שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם מנכ"ל ה-OU ישראל, הרב אבי ברמן העומד בקשר יומיומי ורצוף עם קהילות יהודיות ברחבי ארה"ב.

"אם אנחנו, כהורים או מחנכים, מבטיחים פעם אחר פעם ולא מקיימים אנחנו מתקבלים אכזבה. אנחנו בדור שסופג אכזבות מהפוליטיקאים שלו, והעם היהודי בארה"ב מאוכזב מהמנהיגים שלו שהולכים לכותל לפני הבחירות, מבטיחים לפני הבחירות שיעבירו את השגרירות, אבל אחרי הבחירות זה לא קורה".

ממשיך הרב ברמן ואומר: "הייתי באיפא"ק כשהוא עמד שם ונתן את ההבטחה עם הרבה עוצמות בצורה שלא משתמעת לשני פנים. 19,000 איש היו שם, ולא לעמוד בהבטחה שלך כשאתה אדם שמציג את עצמו כעומד במישה שלו זה יפגע בו".

לטעמו גם התפלגות ההצבעה של יהודי ארה"ב, הצבעה דמוקרטית ופחות רפובליקאנית, אינה מאבדת מכוחה ומשמעותה של הבטחה שהציבור האמריקאי בכלל והבוחר היהודי מצפה לראותה מתממשת. "כשאתה עומד באיפאק, גם אם יש של 70 אחוז דמוקרטים, בסופו שלח דבר כל האולם נעמד על הרגליים ומחו כפיים סוערות כשנתן את ההבטחה שלו. יהיה קשה להאמין שהעם היהודי לא רוצה שהשגרירות תעבור. הרי כל יהודי, בין אם הוא מתפלל שלוש פעמים ביום ובין אם רק בליל הסדר, הוא מתפלל לכיוון ירושלים. ירושלים זה הבית שלנו שהתחיל עם עקידת יצחק".

הרב ברמן אינו מאמין שהסברים בנוסח 'כאשר נכנסתי לבית הלבן ראיתי שהעניין מורכב יותר' יתקבלו בקרב ההנהגה היהודית בארה"ב או בקרב המצביע האמריקאי הממוצע. "אני לא חושב שיש אדם שרוחש כבוד לאמירה של 'מה שרואים מכאן לא רואים משם',, הוא אומר ומבהיר כי אין לראות בהעברת השגרירות לירושלים אקט פרו ישראלי העשוי לערער את מעמדה של ארה"ב כמתווך הוגן מול הפלשתינים.

"זה לא אקט פרו ישראלי. מדובר בהעברת שגרירות למערב העיר ולא למזרחה או למקום סמוך לכותל. מדובר במקום שאין חולק עליו. כל הקונגרס והסנט הצביעו על כך. צריך לשאול את מי שפחד לעשות זאת למה הוא פחד לעשות זאת עד עכשיו".

באשר לאמירות שנשמעו אודת שייכותו של הכותל המערבי לישראל מציין הרב ברמן כי שגרירת ארה"ב באו"ם שביטלה את דבריה וראתה בקשר היהודי לכותל המערבי עובדה, היא זו שנבחרה על ידי טראמפ לתפקידה בעוד מי שערערו על הקשר הזה היו אנשים ששייכים לממשל אובמה, ולכן לא ניתן לשייך משפטים כאלה לממשל החדש.

הרב ברמן ממליץ לכולנו לראות את הטוב והאופטימי בביקורו של טראמפ בישראל בכלל ובירושלים בפרט. על ההחלטה לצמצם את היקף הביקור ב'יד ושם' הוא אומר כי כאשר הלו"ז צפוף כל כך, בניגוד לביקורי נשיאים אמריקאיים בעבר, הרי שיש להבין זאת.

"אנשים אוהבים להסתכל על הרע, אבל כדאי להסתכל על הטוב, בכלל בחיים וכך גם בביקור של טראמפ", הוא אומר.

על השאלה מה ייחשב להצלחה בביקורו של טראמפ, אומר הרב ברמן כי "אם הוא ילך לבית לחם ויוציא מעבאס החלטה שבתוך חודשים הוא יביא ספרים חדשים לבתי הספר של הפלשתינים ויבטל את ההסתה ואת הנצחת המחבלים בכיכרות אז זו הצלחה". להערכתו לא מדובר בדרישה מורכבת מדיי שכן "טראמפ אמר שחובה להפסיק את ההסתה בביקור נתניהו שם. אם נשכיל להבין שזו נקודת המפנה נצא עם דבר גדול".

ומה באשר לשגרירות? הרב ברמן מזכיר שבהקשר זה יש צורך רק ב'שב ואל תעשה' שכן בכל שישה חודשים מאז שנת 95' נשיא אמריקאי חתם על דחיה של החוק להעברת השגרירות מתל אביב והחתימה הבאה תובא בפניו בראשון ליוני, כלומר בעוד כשבוע וחצי. די בכך שהוא לא יחתום כדי שמהלך העברת השגרירות יתבצע באופן אוטומאטי.