משתתפי הריקודגלים בשער שכם. ארכיון
משתתפי הריקודגלים בשער שכם. ארכיוןצילום: פלאש 90

בעמותת "עם כלביא", המארגנת מזה שנים רבות את צעדת ה"ריקודגלים", מעריכים כי השנה יגיעו לצעדה צועדים רבים יותר מכרגיל, זאת לרגל מלאת חמישים שנה לשחרור ואיחוד ירושלים.

לאור זאת מפרסמים אנשי העמותה מראש את ההנחיות לצועדים, מאחר שתכנית הצעדה השנה תהיה שונה מעט מהרגיל.

החלק הראשון של צעדת הבנים תסובב את העיר העתיקה

כדי למנוע עומס קהל, תהיה השנה תוספת במסלול לציבור הגברים. הקבוצה הראשונה מצעדת הבנים, לא יכנסו דרך שער שכם. הקבוקה תמשיך לצעוד לאורך חומות העיר העתיקה, רחוב סולטאן סולימן, ליד שער הפרחים, מוזיאון רוקפלר, אנדרטת סיירת הצנחנים, והעופל בואך שער האשפות ומשם לכותל המערבי. שאר הצועדים יכנסו דרך שער שכם.

מוסד המעוניין להיכנס דווקא דרך שער שכם נדרש להקפיד לא לצעוד בתחילת הצעדה. ראשוני הצועדים ילכו במסלול סביב בלי אפשרות להתעכב.

מסכי הקרנה ברובע היהודי

השנה לרגל שנת החמישים האירוע בכותל יהיה בליווי מוזיקאלי של יעקב שוואקי. הדבר יכול לגרום עומס קהל, ולכן, נערכים בעמותה להגברה והקרנה על מסכים גם מחוץ לרחבה, וברובע היהודי, כך גם מי שימתין בכניסה לרחבת הכותל יוכל להיות שותף באירוע.

בעמותה מבקשים מהציבור להישמע להוראות הסדרנים, כדי שלא תיווצר סכנה מפאת העומס לצועדים המבקשים להיכנס לרחבת הכותל .

לא יתאפשר מעבר בכיכר צה"ל, בשער שכם ורחוב הגיא עם מוטות גבוהים

בשנים האחרונות נוצר "מנהג" יפה ומבורך בו כל מוסד מביא שלט יפה גדול עם "הסלוגן" של המוסד. אך דבר זה גרם בשנים האחרונות גם לסכנת חיים של התחשמלות.

הדבר נכון למעבר בכיכר צה"ל, תחת הרכבת הקלה, בה נמצא קו מתח גבוה בגובה נמוך. הדבר רלוונטי יותר ברחוב הגיא, בו כמה צועדים קרעו חוטי חשמל, (בשגגה מן הסתם..) מה שגרם לחשמל חי בסמיכות לצועדים, וסיכן חייב אדם. לכן גם השנה, כמו שנה שעברה, לא תותר כניסה של מוטות גבוהים לשער שכם.

בעמותה מציינים כי "פקודה זו תיאכף על ידי המשטרה, ואנו נסייע לה בזה. כמובן, דגלי ישראל (במוטות הרגילים המסופקים על ידינו) ימשיכו להתנופף אל על".

שמירה על התנהגות המכבדת את ירושלים עיר הקודש

בעמותת "עם כלביא'' מדגישים כי צעדת ה"ריקודגלים" לזכר הרב יהודה חזני זצ"ל ביום ירושלים באה לבטא את איחוד ירושלים בריבונות ישראל, תוך הבעת שמחה על גאולת ירושלים - עיר הקודש והמקדש.

עם זאת, למרבה הצער יש מיעוט קטן בקרב משתתפי האירוע הבוחר להתעלם מהעיקר – שמחת ירושלים, ובוחר להתעמת עם הערבים באזור. בקריאות לא ראויות הנוגעות בחילול ה'.

"אסור שה'ריקודגלים' יהפוך להיות לזירת התכתשות עם הערבים, (וממילא גם עם המשטרה) – בכך יצא שכרנו בהפסדנו! חבל מאוד שבני נוער שבאים לשמוח בשמחתה של ירושלים יבלו את הלילה במעצר, ויוגשו כנגדם כתבי אישום היכולים לסכן את עתידם", מציינים בעמותה.

בעקבות אירועים שהיו בעבר יוצאים אנשי העמותה בקריאה משותפת למשתתפים ולראשי המוסדות, בהתייעצות עם הרב חיים דרוקמן, "דברו עם התלמידים על מעלתה של ירושלים, ומהי התנהגות המכבדת את ירושלים. על כל מוסד להוציא עם החבר'ה אנשי צוות! שיהיו אחראיים להתנהגותם. (נשמח אם הם גם 'יגדילו ראש' למנוע התנהגות לא ראויה של משתתפים שאינם תלמידיהם). להנחות את התלמידים לנהוג כראוי, ללא כל אלימות פיזית או מילולית, ולהישמע להוראות הסדרנים והמשטרה".