לזכרו. פלאש 90
לזכרו. פלאש 90צילום: פלאש 90

במעמד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר החינוך נפתלי בנט יתקיים היום כנס 'הציונות הדתית והתקשורת' לזכרו של העיתונאי והפובליציסט אורי אליצור ז"ל.

רפי קפלן, מנכ"ל 'מעלה', מספר על הכנס בו יקחו אנשי תקשורת דתיים רבים לצד אחרים כדוגמת עמוס שוקן. המושב הראשון של הכנס יעמוד תחת השאלה האם התקשורת הדתית משתלבת או משתלטת, ולטעמו של קפלן התשובה ברורה ומדובר בהשתלבות.

"אי אפשר להתבכיין שאין לנו נציגות", ועם זאת הוא מציין כי יש מי שעדיין משוכנע שהדעות הנאורות נמצאות בברנז'ה הישנה של השמאל, ועדיין קיימות דעות שאם הן נאמרות הרי שמיד הדובר נחשב למשיחי, חשוך ומיושן. "נחמד לראות ש'הארץ' ו'ידיעות' במגננה".

לדבריו בכלי תקשורת שכאלה מופתעים לגלות שההנהגה אינה בידיהם, שלשכת ראש הממשלה לא מנגנת לפי החליל שלהם "וזה משגע אותם", תפיסתם היא ש"מי אתם שתביעו עמדה ותגנבו לנו את המדינה".

מושב נוסף בכנס יעסוק בסוגיית ההתמודדות עם תקשורת הדיגיטל, ובהקשר זה מסביר קפלן כי העולם החברתי והתורני משתנה בפועל, שכן חיפשו הלכה כבר אינו נעשה על ידי פתיחת ספר ורבים מתעמתים עם רבנים בעקבות פנייה במסרונים לרב כזה או אחר. כך בין השאר נפגעת סמכות ההורה והמורה, מי שנחשב למומחה בתחומו זוכה לתיקונים משומעיו מאחר והידע מצוי היום לכל.

עוד הוא מציין את סוגיית השיימינג כראויה לדיון הלכתי תורני חברתי בפני עצמו, כמו גם הפצת המידע המוקדם והבלתי מבוסס ברשת ואף הפגיעה בעולם החברתי של האדם בתקופה בה אין עוד חברים אמתיים שנדחקו מפני החברים הווירטואליים.

המושב השלישי בכנס יעסוק ב"ברנג'איותם' של העיתונאים הדתיים, האם הם חשים חלק מחבורה אחת בעל שליחות אחת ואג'נדה שאותה יש לקדם. על כך נשאל קפלן אם יתכן ודווקא אותם מהעיתונאים שאינם חשים שליחות ודגל שאותו הם נושאים זוכים ליחס רציני יותר על תפקודם המקצועי וממילא עושים את תפקידם באופן טוב יותר שכן כך הם מתקבלים בציבור ובמערכות שבהן הם מועסקים. על כך הוא משיב ואומר כי "לכל אחד הזכות להחליט לגבי עצמו. כל אחד חייב להיות מקצועי ולדווח אמת, אבל לצערינו אין עיתונאי אובייקטיבי באמת. אני שומע אנשים שנמצאים שם ומתנצלים על עמדותיהם, לדוגמה בנושא הלה"טבים. אל תוותר על הדעות שלך למען המקצועיות שלך".

עוד נשאל קפלן אם הוא חש שהשרים ואולי גם ראש הממשלה מבינים את הכוח שיש בידם להפוך כלי תקשורת לבעל כוח ועצמה בעצם היכולת שלהם להעדיף להתראיין דווקא בו ולא בכלי תקשורת אחר שנוקט בגישה פוגענית, מזלזלת ומתנשאת. להערכתו מתחילה מגמה שכזו בה גם אם לא הפוליטיקאים עצמם נוקטים בהעדפה שכזו הרי שעוזריהם נוהגים כך. זירת הרשתות החברתיות מאפשרת לפוליטיקאי לדלג מעל כלי תקשורת פוגעני שכזבה, ונשיא ארה"ב הוא הדוגמה הטובה ביותר למי שמצליח לעיקוף את התקשורת בדרכו להעביר מסרים לאזרחים.

לקראת סוף השיחה עמו נשאל קפלן אודות עצם הדיון בשאלת ההשתלטות או ההשתלבות מדוע בכלל נצרכת השאלה הזו ומדוע היא נשאלת תמיד רק על ידי הציבור הדתי? מדוע לא רואים על איש שמאל שדן בשאלה אם השמאל השתלט על התקשורת, או פמיניסטית ששואלת אם הפמיניזם השתלט על התקשורת? למה רק הימין עסוק בחשבון נפש מבוהל מעצמו כל הזמן?

קפלן משיב ואומר כי זו אחת השאלות שלשמן נועד הכנס. "רציתי לעשות כנסים סביב דמותו של אורי אליצור שאינו אדם פרטי, לדון בנושאים בוערים בחברה הישראלית, והשנה בחרנו את נושא התקשורת, סביב נושא התאגיד ונושאים נוספים דומים. אורי עסק בזה. הציונות הדתית לקחה על עצמה את האתגר הזה והיא מצליחה, וצריך לדון בשאלה הזו אם יש אתגרים".