כנס לשכת עורכי הדין באילת

האם יש לעכב הליכים ולהימנע מלפתוח בחקירת משטרה נגד ראשי ממשלה מכהנים ושרים מכהנים? זו השאלה העומדת במרכזו של המושב המתקיים הבוקר (שני) בכנס לשכת עורכי הדין באילת.

ח"כ מיקי זוהר (ליכוד), מיוזמי הצעת החוק בנושא, הגן על הצעתו ותהה, "אם העם מחליט שראש הממשלה הוא ראוי, יש דבר שגובר על כך? אנחנו השליחים של העם, ואנחנו עושים את מה שהרוב רוצה. אמון העם הוא הדבר החשוב, מעבר לרצון להדיח בכל מחיר, גם במחיר של אנטי דמוקרטיה". זוהר ציין כי יש להדק את הפיקוח על הפרקליטות, "פתאום חקירות מודלפות וזה פוגע באמון הציבור בפרקליטות. יש לפקח עליה".

יו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ מרב מיכאלי, תקפה את דבריו של זוהר, "אהבתי את המשפט שאמרת 'אנחנו שליחים של העם'. אתה יותר שלוחו של אדם אחד. אם העם בוחר באדם מסוים הוא מעל החוק? אם כך אנחנו יכולים לוותר על החוק. אם הייתה הגבלת כהונה לשתי קדנציות אפשר היה לחשוב על השעייה של העמדה לדין. במקום שאין הגבלה זה לא יכול להיות".

מיכאלי ציינה כי ראש הממשלה נהנה מחסינות כמו כל חברי הכנסת, "ככל שיש לך יותר כח כך צריכה לבוא יותר אחריות. אנו קובעים את החוק לעם. אם ראש הממשלה מנצל לרעה את הכוח שקיבל מהעם חובה עלינו לשנות את זה".

השופט בדימוס דוד רוזן, העומד בראש נציבות הביקורת על הפרקליטות, התייחס לצד הטכני של ההצעה, וטען שמדובר בהצעה לא מעשית, "אנו פוגעים בשלטון החוק. כשראש הממשלה נחקר הוא לא לבד, יש לו שותפים או לפחות כך חושדים. ההצעה בלתי קבילה וקבלתה תפריע פי כמה לאין שיעור".
רוזן התייחס גם לתפקידה של הנציבות בראשה הוא עומד ואמר, "אנחנו בנציבות בודקים ללא מורא וחשש ומדברים בצורה ברורה. לנציבות יש תפקיד חשוב לעשות פרקליטות חזקה וטובה יותר. הפרקליטות מלמעלה עד למטה מאוישת בגורמים מקצועיים. כולם יסכימו שגורמים פוליטיים לא יכולים להתערב ויחסמו על הסף אם ינסו להתערב".

"יש ליקויים שחשוב וצריך לתקן אותם. הדו"ח שיתפרסם ביום ראשון הוא מאוד ברור וההמלצות חדות ולא מעורפלות".

עו"ד פיני רובין טען כי צריך להשאיר את מערכת השיקולים ליועץ המשפטי לממשלה, "ההמלצות שלי הן לנהוג על פי המצווה בחוק. נגיד שראש הממשלה עומד לחתום הסכם שלום עם כל מדינות ערב ומונח מול ראש הממשלה תיק דמיוני של מתנות. האם היועץ המשפטי לממשלה יגיש כתב אישום? לא צריך לעכב חקירה כי עיכוב מזהם. השאלה האם יש צורך להעמידו לדין מאוחר יותר סבירה בעיניי לפי שיקול היועץ המשפטי לממשלה".