זירת הפיצוץ במנצ'סטר
זירת הפיצוץ במנצ'סטרצילום: רויטרס

סלמן עבדי בן ה-22, המחבל שפוצץ עצמו במנצ'סטר ורצח 22 בני אדם, נסע ללוב לפני כשלושה שבועות וחז לפני כמה ימים. כך מסר חבר של עבדי לטיימס של לונדון.

עבדי נולד במנצ'סטר וגדל בקהילה של יוצאי לוב שהתנגדו לשליט הלובי דאז, מועמר קדאפי. הדיילי ניוז של ניו יורק מסר כי עבדי עבר תהליך הקצנה בתקופה האחרונה, אם כי לא ברור מתי בדיוק, והתפלל במסגד מקומי שהואשם בעבר בסיוע לג'יהדיסטים.

הוא היה מוכר לרשויות הביטחון ונסע ללוב מספר פעמים. כעת מנסים גורמי מודיעין להתחקות אחר קשרים שייצר ככל הנראה עם דאע"ש ועם אל קאעדה בעת שביקר בלוב.

שני הוריו של עבדי הם פליטים לוביים שברחו לבריטניה בכדי לחמוק ממשטרו של קדאפי. ההורים חזרו ללוב ככל הנראה ב-2011, לאחר הפלתו של קדאפי.

עבדי למד ניהול עסקים באוניברסיטת סלפורד אך לא סיים את לימודיו. במנצ'סטר התגורר בשכנות לקבוצת איסלמיסטים מתנגדי קדאפי. אחד מהם, עבד אל-באסט עזוז, עזב את בריטניה בכדי לנהל רשת טרור בלוב תחת פיקוחו של איימן אל-זווהירי, יורשו של אוסמה בן לאדן כראש אל קאעדה.

עזוז, בן 48, הוא מומחה בהרכבת פצצות. עיתון הטלגרף הבריטי דיווח ב-2014 כי ניהל את רשת אל קאעדה במזרח לוב, ובה 200 עד 300 פעילים.

האימאם סעיד אל סאעיטי ממסגד דידסברי אמר אתמול שסלמן הביט בו במבט של שנאה לאחר שנשא דרשה על הסכנה הטמונה בדאע"ש. "הוא נהג להראות לי את פני השנאה וידעתי שהאיש הזה לא אוהב אותי. אני לא מופתע", אמר אתמול.