דיון בכנסת: פעילות BDS באוניברסיטה

וועדת חינוך של הכנסת התכנסה היום (ד') לדיון חירום בקשר לחשד כי אוניברסיטת בן גוריון מקדמת את ארגוני ה-BDS בתוככי המוסד בעזרת המימון הציבורי הניתן לה.

יו"ר ועדת חינוך של הכנסת, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), אמר בפתח הדיון: "מתקומם שיש תופעות כאלה בתוכנו. צריכים לטפל במי שעושה זאת. ארגונים שיוצאים נגד מדינת ישראל יש להוציאם מחוץ לחוק. לא היה לי ספק שהאונברסיטה לא תומכת בBDS. תנועת "אם תרצו" אתם עושים עבודה טובה יש לכם לעשות זאת בחרדת קודש. מי שקורא לפגוע במדינת ישראל, יש להילחם בו."

יוזם הדיון, ח"כ בצלאל סמוטריץ אמר, "תחושתי היא שלא הייתה התייחסות לדברים אלא דמגוגיה. לא כל מה שחוקי הוא כשר. חופש אקדמאי מאפשר חופש ביטוי רק למה שקשור לתפקידו. אי אפשר להגן על אותם ביטויים מקוממים שאין להם קשר לאקדמיה.

אי אפשר לדבר על חופש אקדמאי כאשר הם חותמים את שמם ושם המוסד בעצומות נגד מדינת ישראל. אנחנו נשלול להם את התקציבים. אי אפשר לרומם את חופש הביטוי מצד אחד וחופש הביטוי לא שמור רק לאותם מרצים - מותר גם לחבר חבר הנאמנים להגיד את דעתו. יש פעולות בתוך האוניברסיטה שתורמות ומעצימות את הBds."

ח"כ ענת ברקו (הליכוד) הוסיפה, "אני לא יכולה לנתק את מה שקורה ממה שקרה באוניברסיטה העברית פסטיבל הנכבה באוניברסיטת תל אביב ועכשיו נגיע לאוניברסיטת בן גוריון. החופש האקדמאי יקר לליבי. אנחנו כל הזמן מנסים להתמודד עם bds בארץ. יש בעיה באוניברסיטת בן גוריון . יש בעיה באמירות של מרצים שאנחנו מממנים אותם. יש השתקה. קוראים לאנשים "גלוחי ראש" ככה לדבר על מדינת ישראל? או לשבור את המפרקת לפעילי ימין? אפשר לתת במה להרבה ארגונים אבל אי אפשר לנצל באופן ציני את המימון הציבורי. יושב כאן מר מייקל גרוס שתורם שנים לאוניברסיטה והוא מקבל מכתב למה הוא מכבס את הכביסה המלוכלכת בחוץ."

לירן ברוך, לוחם צנחנים שאיבד את עינו אמר, "אני מתפחלץ מהאשמות שמטיחים בנו. אני נפצעתי ב2002 במחנה פליטים קלנדיה כתוצאה ששמרתי על טוהר הנשק , אני שומע את הפרופוסרים האלה שיוצאים נגדנו. דוד בן גוריון מתהפך בקברו ואתם נותנים במה לארגונים שיוצאים נגד מדינת ישראל."

פרופ' רבקה כרמי נשיאת אונברסיטת בן גוריון טענה בתוקף כי הדיון בכנסת הוא שקרי לחלוטין, "ביום העצמאות קיבלתי מכתב מתנועת 'אם תרצו' הקורא להתפטרותי. הדיון הנוכחי הוא שקרי.

אין לאוניברסיטת בן גוריון כל קשר או צילום לקביעת דיון זה בעקבות קורס הצילום הזה. אין לקורס הצילום המדובר כל קשר לאוניברסיטה. האוניברסיטה היא חוד החנית במאבק בBds. אנו מגויסים למאבק בהם. פעילות זו עקבית ומתמשכת. שוב ושוב עולות טענות סרק. מועלה מן האוב אותו קומץ אקדמאי וחותם על עצומות וכראוי במדינת דמוקרטית. דעות אלה הופכות לי את הקרביים. יוזמי הדיון לא יפחידו אותנו. נאמר שאנחנו סותמים את פיו של מייקל גרוס. התייחסנו לכל הערה שהיא. מייקל גרוס קרא לי באופן אישי 'קאפו', זו הדרך בה הוא מתייחס לאוניברסיטה."

מנכ"ל תנועת "אם תרצו" מתן פלג שתנועתו יזמה את הדיון השיב לנשיאה, "אוניברסיטת בן גוריון חייבת לחזור למצויינות אקדמית ובמקביל לא לאבד את זהותה הציונית ובשביל כך על הנשיאה לקחת אחריות ולטפל מיידית בנושא. אוניברסיטה בה מרצי מחלקה שלמה בוחרים פה אחד להעניק פרס לשוברים שתיקה, בנוסף למחלקה לפוליטיקה וממשל שנמצאה על ידי המועצה להשכלה גבוהה כמדירה תכנים ציונים ובנוסף לכך, מרצים שונים מתפרסמים בעולם כקוראים לחרם נגד ישראל, לא יכולה להמשיך בקו הזה. בטח לא במוסד הממומן בכספי משלם המיסים. אם רבקה כרמי לא מסוגלת להתמודד עם התופעה, יוטב אם תחזיר את המפתחות ותתפטר לאלתר."