פלשתינים רועים את עדריהם בשדה מוקשים
(צילום: תנועת רגבים)

האבסורד המשתקף מהתמונה כמעט בלתי נתפס: מראה פסטורלי של שמיים כחולים ועדר פרות ענק הרועה בשלווה – אך בתוך שדה מוקשים צבאי פעיל בצפון הבקעה, לא הרחק מגדר המערכת בואכה ירדן.

בתנועת רגבים שתיעדו את המראה יוצא הדופן, מציינים כי לא מדובר באירוע חד פעמי.

בסרטון קשה להבחין היכן נמצא הרועה שהוליך את הפרות לתוך השטח המגודר, אולם ניתן להבחין בבירור כי גדר התיל שהקיפה את שדה המוקשים הוסרה ונעקרה לאורך מקטע ארוך – מה שמעיד לכאורה על חדירה מכוונת לשדה הממוקש.

במהלך השנים התרחשו מספר מקרים של פציעות קשות ואף מוות של אנשים שנכנסו לשדות מוקשים בגולן ובבקעת הירדן. מלבד הגידור והסימון של שדות המוקשים בהתאם לדיני הלחימה, יש עליהם גם צו סגירה צבאי כדי למנוע כניסה אזרחית לשדות המוקשים.

לאחרונה פנו אנשי רגבים לשר הביטחון, אביגדור ליברמן ולראש המינהל האזרחי, תא"ל בן חור אחוות, והתריעו בפניו על עבודות חקלאיות שביצעו פלשתינים במקטע אחר של שדה המוקשים המדובר, במהלכן קצרו הפלשתינים בעזרת קומביין, תבואה שנזרעה במקום בתחילת החורף, עובדה המעידה על כניסה חוזרת ונשנית לאיזור המסוכן.

בתנועת רגבים אומרים כי מדובר בתופעה ממושכת המצביעה על יד מכוונת. "בתקופה האחרונה ארגוני השמאל הקיצוני מגבירים את פעילותם בבקעת הירדן", אומר עובד ארד, מנהל מחלקת השטח בתנועת רגבים. "אף אדם שפוי לא יהמר על חייו וייכנס לשדה מוקשים פעיל, למרבה התדהמה, ישנם גורמים בלתי אחראיים המעודדים את הערבים המתגוררים באיזור לעבד אדמות ולהקים מאהלים בתוך שטחי אש בהם צה"ל מתאמן ופועל, כדי לתפוס קרקעות ולקבוע עובדות בשטח. מי שמעודד את הפלשתינים להיכנס לתוך שדה מוקשים פעיל לא רוצה בטובתם, אלא מנצל אותם לצרכים פוליטיים".