הר הצופים, היום
הר הצופים, היוםצילום: דוברות הדסה

ראש העיר ירושלים ניר ברקת, נשיאת ארגון נשות הדסה העולמי אלן הרשקין, יו"ר דירקטוריון הדסה ארז מלצר ומנכ"ל המרכז הרפואי הדסה פרופ' זאב רוטשטיין שחזרו היום (חמישי) את אחד הרגעים המרגשים שהתרחשו בעת איחוד ירושלים לפני 50 שנה.

מדובר במעמד שבו החזיר ראש העיר ירושלים דאז, טדי קולק, את מפתחות בית החולים הדסה הר הצופים לידי נשיאת ארגון נשות הדסה דאז, שרלוט ג'ייקובסון, לאחר 19 שנים בהם עמד בית החולים נטוש, מאז מלחמת השחרור עד אחרי מלחמת ששת הימים.

בית החולים הדסה הר הצופים הוקם ב-1938 ע"י ארגון נשות הדסה ונחשב למתקדם ביותר במזרח התיכון. ב-1948 מספר חודשים לאחר טבח שיירת הדסה שבו נספו 78 אנשים נסגר בית החולים ונותר נטוש כחלק ממובלעת ירדנית בחסות האו"ם.

לאחר מלחמת ששת הימים ב-1967, בתום הקרבות לשחרור ירושלים הוחזר בית החולים לידי ארגון נשות הדסה כשהוא מצולק מפגזי המלחמה ובארגון החליטו לשקמו. לאחר תהליך ארוך של שיפוץ ושיקום נפתח בית החולים מחדש בשנת 1976 והוא משרת כיום את כל תושבי ירושלים ומדינת ישראל.

אלן הרשקין, נשיאת ארגון נשות הדסה, סיפרה במעמד כי "בתי החולים של הדסה הם דוגמה לציונות של ימינו, הם חלק בלתי נפרד מהעיר ירושלים וימשיכו להיות כך לעוד שנים רבות. כשאנו חוגגים 50 שנים לאיחוד ירושלים, אנו מציינים גם את לידתו מחדש של בית החולים הדסה הר-הצופים''.

לדבריה, ''הרגש הלאומי הוא שהניע את מנהיגות הארגון לשפץ ולפתוח את בית החולים מחדש לטובת תושבי ירושלים וישראל. אנחנו נמצאים כאן היום 50 שנה אחרי עדיין בונים, מתכננים וחולמים. אני מבטיחה שההבטחה של הדסה לבתי החולים היא נצחית''.

ראש העיר ירושלים ברקת אמר ''כשאנחנו עושים מחקר על העיר ירושלים ולמה היא מיוחדת מה שמופיע במקום הראשון זה השירותים שניתנים ע"י בתי החולים. הדסה היא מעל כל קונפליקט ואנחנו גאים בכך. שלוש הבנות שלי נולדו בהדסה הר הצופים.

''האתגרים שלנו משתנים מיום ליום ואין לירושלים אף שותף גדול יותר מאשר ארגון נשות הדסה. אני מודה לכם בשם כל תושבי ירושלים", הדגיש ברקת.

פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, אמר קדיש לזכר 78 חללי שיירת הדסה, אשר איבדו חייהם בטבח בשנת 1948.

במהלך הטקס אמר המנכ״ל כי ״כולנו חייבים תודה גדולה לארגון נשות הדסה ולחזונו הציוני אשר מתקיים הלכה למעשה בהדסה״. רוטשטיין קרא לראש העיר ירושלים לתמוך בפיתוחו של בית החולים למען עתידה של עיר הבירה. ״האווירה המיוחדת הנשמרת כאן בהר הצופים, לא קיימת בשום בית חולים אחר בארץ, ואני הרי מכיר כמה״.