חמש הערות על אירוע ״יום בישוב״ במעלה אדומים וגוש עציון שערך המחנה הציוני:

1. חברים רבים שלי מהסיעה הצביעו ברגליים היום ולא הגיעו ובעיניי זו ההחמצה גדולה. לא באנו לשם לאסוף קולות ולא באנו לשיר הללויה לדברי הרבנים. באנו לדבר אמת, לנהל שיח נוקב ומכבד. לשים את האמת על השולחן, להתווכח עליה ולא להיות עסוקים בתוך הבועה של עצמנו בדיון פנימי.

2. כמה פעם שמעתם ימנים מבטלים את הבועה התל אביבית?
כמה פעמים רתחתם על הדרך שבה הימין שנתניהו יצר, מחליט מראש שאין מה לשמוע אשכנזים כי הם אליטה ואין מה להקשיב למצביעי המחנה הציוני כי הם ממילא הם ייתנו את המדינה לערבים?
אלו שהחליטו מראש לא להגיע למעלה אדומים וגוש עציון עשו בדיוק את מה שאנחנו מתלוננים שעושים לנו.

3. בואו נדבר על שמאל או יותר נכון על שמאל מתרפס. מכל הטענות ששמעתי בדיון הארוך השבוע הרגיזו אותי במיוחד אלה שבוכים כל היום על זה שהגיע הזמן שהשמאל יהיה זקוף ובשם אותה זקיפות הם מפחדים שניסע לגוש עציון כי נתקרנף, נשתכנע ואולי בכלל נהפוך לפרזנטורים של הבית היהודי. אז תגידו לי, מי חושב שהוא מתרפס? האידאולוגיה שלנו מוצקה, צודקת וחזקה. גם שנת שבתון ביצהר לא תגרום לנו לשנות אותה. מי שחושב שכזו קלות ישברו אותנו אידאולוגית הוא המתרפס וחסר חוט השדרה.

4. מה תפקידה של אופוזיציה? אני שומע כל הזמן שהאופוזיציה לא עושה מספיק. חברים, אין מעשה דמוקרטי יותר, אופוזיציונרי יותר מאשר להגיע לאנשים שאנחנו חלוקים עם השקפת העולם שלהם ולהגיד להם את האמת שלנו. בכבוד וביושר ולא מתוך כוונה לשכנע אלא להציגה דרך העיניים שלנו.

ביקור שלנו לא מאשרר את תפיסתם כפי שפגישה שלהם איננה פרושה הסכמה איתנו. פגשנו את ראש המועצה האזורית גוש עציון שמאמין במדינה אחת ואמרנו לו את עמדתנו בלי להתקפל ובלי למצמץ.

פגשנו את ראש עיריית מעלה אדומים ואמרתי לו שקשה לנו לעזור לו כשסמוטריץ' נמצא לימינו.
זהו השיח שאנחנו מאמנים בו, זה השיח שאנחנו מציבים כאלטרנטיבה לשיח של נתניהו שרץ לשסות בפייסבוק כדי להרחיב את הסדק בחברה הישראלית. נכון, יש לי פייסבוק ואני פעיל ברשתות החברתיות אך את השיח שלנו אנחנו צריכים לנהל מול אנשים בשר ודם. אם היה מושקע מחצית מהזמן על הסיבוב סביב הזנב של עצמנו על השאלה הרת הגורל: כן יום בישוב במעלה אדומים או לא בלשטוח את האמת שלנו מול האנשים שחלוקים עלינו קולנו היה נשמע יותר.

5. דיברנו עם האנשים שנפגשנו היום על הסתה מול ממלכתיות, על הדרך בה הימין מחרב את הסיכויים שמעלה אדומים תהיה חלק ממדינת ישראל כי הוא מתעקש על קראוונים על גבעה. על הסיטואציה הבלתי נסבלת שבה המילה שמאל הפכה למשהו מגונה על שיח אחר וחדש שבו השמאל אינו בוגדני והציונות אינה נחלת הימין בלבד. ועל החזון שלנו למדינה יהודית ודמוקרטית אל מול החזון הלאומני שמובילים אליו נתניהו ובנט. זה החזון שלנו, אם לא יהיה בנו אומץ להגיד אותו בגוש עציון אין לנו מה לנסות לשכנע את שאר אזרחי ישראל.

היינו 7 חברי כנסת, אם היו מגיעים כל ה-24 האמת שלנו הייתה נוכחת יותר.