הכרב"ם
הכרב"םצילום: דובר צה"ל

מזה כשש שנים פועלת יחידת שג"ב (שומר גבולות) בשטחה של אוגדת עזה ומחוללת מהפך בביצוע משימות הביטחון השוטף, בזכות השימוש בכרב"ם - כלי הרכב הבלתי מאויש אותו מפעילה היחידה, שצפוי להחליף את החיילים המסיירים על הגדר כבר בשנים הקרובות.

"הכלי מסייר בשטח, אוסף מידע ומאתר ממצאים חריגים בזמן שחיילת נוהגת בו מהחמ"ל", מסביר סרן אבידב גולדשטיין, מפקד היחידה. ״הרכב הזה יוכל להחליף גם את הסיורים הרגליים צמודי הגדר שמבצעים החיילים".

חידוש נוסף צפוי להיכנס בחודשים הקרובים ולשפר את היכולות המבצעיות של יחידת שג"ב: על הכרב"ם תותקן מערכת נשק מתקדמת, אותה יוכלו גם כן חיילי היחידה להפעיל מרחוק. מערכת הנשק מצטרפת למערכת מצלמות משוכללת ולמערכת כריזה, הקיימות כיום, ומאפשרות לאתר ולהזהיר חשודים.

החמ״ל הייחודי המפעיל את הכרב"ם מאויש 24/7 על ידי שתי חיילות: אחת נוהגת ברכב בעזרת הגה ודוושות הדומות מאוד לאלה המצויות בכרב"ם, והשנייה מעבדת את המידע המופיע על גבי הצג, הנאסף בעזרת המערכות המותקנות על כלי הרכב.

בשעת צורך, הרכב אף יודע לנסוע באופן עצמאי לחלוטין: החיילות יכולות להגדיר לו נקודה על המפה והוא יידע בצורה אוטומטית לסרוק את השטח, להימנע ממכשולים ולהגיע למיקום המדויק.

"צה"ל הוא הצבא הראשון בעולם המפעיל כלי רכב אוטומטיים, ונחשב פורץ דרך טכנולוגי ברמה בינלאומית", מציין סרן גולדשטיין. "אנחנו כל הזמן חושבים קדימה".

לא צריך לשבת בתוך הרכב כדי לנהוג בו
לא צריך לשבת בתוך הרכב כדי לנהוג בוצילום: דובר צה"ל