בית הכנסת אליהו הנביא באלכסנדריה
בית הכנסת אליהו הנביא באלכסנדריהצילום: שגרירות ישראל בקהיר

ממשלת מצרים פתחה בפרויקט נרחב שמטרתו להבטיח את תחזוקם של האתרים היהודים במצרים וחיזוק הקהילה היהודית המקומית שעוד נותרה במדינה.

על פי החלטת שר העתיקות, סעיד האלמי, הצעד הראשון במסגרת יוזמה זו הוא שימור בית הכנסת 'אליהו הנביא' ובתי הקברות היהודיים העתיקים בעיר ההיסטורית אלכסנדריה.

בהודעה שמסר השר בימים האחרונים הובהר כי בתי הקברות ייחשבו מעתה כאתרים היסטוריים. משמעות הדבר היא שממשלת מצרים נטלה על עצמה את האחריות לאבטח את המקום ולהגן עליו מפני פגיעות וכן לחדש ולשקם את הטעון שיפוץ באופן קבוע.

באלכסנדריה מצויים שלושה בתי קברות יהודיים בסמיכות מקום. בתי העלמין שרויים במצב טוב, ומשקפים את עושרה של הקהילה היהודית אשר שגשגה בעיר. באלכסנדריה לא פלשו חסרי דיור לבתי קברות ופרנסי הקהילה שעוד נותרה ממשיכים לתחזק את בתי העלמין והמצבות עומדות על כנן.

בית הכנסת אליהו הנביא ברחוב דניאל הנביא באלכסנדריה, היה בית כנסת מרכזי באלכסנדריה. המבנה היה אחד מבתי הכנסת היפים ביותר במצרים. הוקם בין השנים תר"ח־תר"י, שאז נקרא "בית הכנסת החדש".

כיום אין פעילות בבית הכנסת, והוא פתוח למבקרים בימים ראשון עד חמישי. בימים שישי ושבת בית הכנסת סגור. סביב בית הכנסת יש אבטחה מטעם ממשלת מצרים.

באותו בית כנסת שרדו עד היום ספרי קודש שלמים וכן מסמכים שונים המספרים את ההיסטוריה העשירה והמפוארת של יהודי מצרים לאורך השנים.