חדר אוכל צבאי. ארכיון
חדר אוכל צבאי. ארכיוןדובר צה"ל

אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה גיבש בחודשים האחרונים מדיניות לשילוב ומתן מענה לוגיסטי לחיילים בעלי אלרגיה למזון, על מנת שיכולו לשרת שירות משמעותי בצה"ל.

"המטרה היא שחיילים עם רגישות אלרגית גבוהה יקבלו את מה שהם צריכים כדי לשרת", מסבירה לנו רע"ן מזון באט"ל, סא"ל דנה שטיינפלד. "בקרוב תצא פקודה מפורטת בנושא החיילים הסובלים מבעיות אלרגיה. כעת כל חייל או מתגייס שסובל מאלרגיה יזכה למענה לו הוא זקוק".

בעבר, החיילים האלרגיים לא זכו להכרה באופן חד משמעי. כאשר היו מגיעים לצו ראשון וחשפו את בעיותיהם הרפואיות, חלקם קיבלו פטור משירות, מכיוון שאכילה משותפת בחדר האוכל היוותה עבורם סכנה ממשית והקשתה עליהם לבצע את עבודתם היומיומית. אלו שהצהירו על אלרגיה קלה קיבלו מענה כספי ונמנעו מלצרוך מזון מסוים.

"אם חייל שרגיש ללקטוז יאכל גבינה או ישתה חלב, הוא יסבול מכאבי בטן, אך חייל שרגיש לשומשום או ביצים לא יידע להבחין אם יש במזון שנמצא בחדר האוכל את אחד מאלה, ואם יסתכן ויאכל, הוא מהמר בחייו. לכן יש איסור מוחלט לחלק מהחיילים עם בעיות האלרגיה להיכנס לחדרי האוכל", מדגישה סא"ל שטיינפלד.

חיילים עם אלרגיה ברמה גבוהה, שרגישים לביצים ולשומשום שמצויים במוצרים רבים, יקבלו מענה זהה לאלו שסובלים מצליאק. "הם יקבלו חמגשיות, שבהן לא יהיה גלוטן, שומשום, לקטוז, סויה, ביצים, אגוזים ובוטנים", מפרטת סא"ל שטיינפלד ומוסיפה: "בנוסף הם יהיו זכאים לדמי כלכלה על מנת להשלים ולהעשיר את המענה".

לדברי סא"ל שטיינפלד, על מפקדי החיילים מוטלת אחריות גדולה: "הם יהיו חייבים לדאוג לכך שהחייל יקבל את כל הזכויות שמגיעות לו - אם הוא לא יכול לשבת בחדר האוכל, אז צריך למצוא לו מקום בו יוכל לשבת, אם הוא ייצא לשטח צריך לדאוג לו לצידנית ולאמצעי חימום. ואם לחייל נמצא חשד שהוא סובל מאלרגיה מסוימת אז המפקד ידאג להפנות אותו לגורמים המתאימים כדי שיקבל את זכויותיו".

סא"ל שטיינלד מוסיפה כי כפי שהמפקדים אחראים לרווחת חייליהם, כך גם על החיילים לדאוג לעצמם: לדווח על אלרגיה ממנה הם סובלים, להימנע מלאכול את האוכל אליו הם רגישים ואף במקרה הצורך ללכת עם מזרק אפיפן צמוד.

כדי לשמור על האוכל המיוחד זמין בכל עת, בבסיסים בהם יש חיילים המצהירים על בעיות אלרגיה ברמה גבוהה יהיו מקררים שאיתם יהיה ניתן לקרר את החמגשיות, ואמצעי חימום כמו מיקרוגל כדי לחממן. כבר עכשיו בבסיסי הטירונות השונים יש חמגשיות במטבח במקרה וחייל מדווח על בעיות אלרגיה. בנוסף, בכל הבסיסים יהיה מזרק אפיפן במטבח למקרה חירום.

בארוחת הצהריים יקבלו החיילים חמגשיות עם מנה עיקרית, ובארוחת ערב יחולקו בבסיסים סגורים חמגשיות המבוססות על פחמימה. בנוסף יקבלו החיילים ירקות ופירות שלמים ולחם אחיד. חייל הרגיש לביצים יקבל טונה או תחליף חלב.