ניר ברקת
ניר ברקתצילום: ישראל ברדוגו

שבוע לאחר חגיגות 50 לשחרור ירושלים, התברר אתמול (שני) במהלך דיוני הכנסת היקף החוסר העצום בכיתות לימוד בבירה.

לדברי ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, כאשר סופרים את התלמידים בעיר - חסרים 1200 כיתות. במהלך דיוני וועדת הכספים אמר כי על פי הגידול הטבעי בעוד שנתיים יחסרו 3800 כיתות.

"יצרנו מערכות שיודעות לבנות זה חוסך כסף, אי בנייה עולה יותר מהתקציב השותף כי היא דורשת מאתנו לשכור כיתות. התהליך קלוקל. התהליך הקיים יכול לעבוד בעשר כיתות אבל אין שום סיכוי שבפרוצדורה הקיימת המצוקה הקיימת תיפתר. צריך לחשוב מחוץ לקופסה. אני מבקש ממשרד האוצר, תעשו פיילוט בירושלים. אני משוכנע שאחר כך כל המשרד יעבור לשיטה הזו", אמר ברקת.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר כי הדיון צריך להתבצע על רקע המצב הקיים. "ילדים בירושלים לומדים במקלטים, קרוונים ומכולות על שתי קומות. גם לאחר שנאשר תקציב, אני מודאג מתהליך קבלת החלטות. יש בעיה במדיניות הקצאת הכיתות. זאת לא מצוקה זה שינוע של ילדות משכונות אחרות לשכונה אחרת בגלל מדיניות ורצון לשמירה על סטיגמות של שכונות. למה לא נותנים לילדות ללמוד במקום בו הן גרות?", שאל.

עמיתו לסיעה ח"כ יעקב אשר אמר כי אין למשרד החינוך אפשרות להתמודד עם הסוגיה הזו. "יש מצוקה ארוכת שנים. הפתרון לא יכול להיכנס לתכנית החומש".

גזבר העירייה ,אלי זיתון, אמר כי משרד הפנים אישר הלוואה עקרונית של מיליארד שקל והלוואה מידית של 380 מיליון. הוא ציין כי משרד הפנים הדגיש כי אין באישור אסמכתא למשיכות עתידיות. עובדה זו מקשה על העיריה במשא ומתן מול הבנקים על תנאי ההלוואה.

יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני סיכם את הדיון ואמר כי ירושלים היא מיוחדת ויש בה מצוקה גדולה. "מדובר במצב בלתי מתקבלת על הדעת בעליל. הבעיה רחבה מידי ואי אפשר לבוא בתכנית רגילה גם אם מדובר על 1200 כיתות וגם אם מדובר על 3800 כיתות. העובדה שהעירייה באה עם הצעת פתרון ומבקשת לקחת על עצמה את ההלוואה דורשת תשובה רצינית ממשרד האוצר".

ח"כ גפני אמר כי עמדת הכנסת היא שצריך לבנות בירושלים לפחות 1200 כיתות. "הכנסת תומכת בהצעה של עיריית ירושלים. במידה ומשרד האוצר לא יחזור עם תשובה חיובית, ועדת הכספים תגיש בתוך מספר שבועות הצעת חוק להקמת קרן ארנונה לבניית כיתות. הקרן תנוהל על ידי המשרדים; אוצר, פנים וחינוך ותאפשר לרשויות מקומיות לקחת הלוואת לבניית כיתות".