חיי כפר בלאוס
חיי כפר בלאוסצילום: iStock

תנועת חב"ד "כבשה" את המדינה ה-92 שלה: לאוס, בדרום-מזרח אסיה.

בית חב"ד ממוקם בווילה בת שתי קומות בעיר לואנג פרבאנג, ליד בתי הארחה האהובים על התיירים הישראלים – רובם בטיול שאחרי השירות הצבאי.

יש שם כבר מסעדה כשרה, בית כנסת ושיעורי תורה. בקבלת השבת משתתפים 50 איש בממוצע, על פי אתר המרשתת של תנועת חב"ד. לא מזמן הצליחו לארגן מניין של הרגע האחרון עבור יהודי מאנגליה שביקש לומר קדיש על אביו.

השליחים החדשים במקום, הרב שלום גליצנשטיין והרבנית תמר, השתקעו במקום קצת לפני חג החנוכה האחרון, והתחילו להקים את בית חב"ד, המשמש להם גם כמקום מגורים.

בעבר, נהגו רבני חב"ד הנודדים לפקוד את לאוס בחודשי הקיץ ובחגים. זוג שליחים – הרב שלום-בער ותהילה מרזל, התמקמו שם בשנים 2006-2008.

מאז הצונאמי ההרסני של 2004, שפגע קשות באזור החוף של תאילנד, ממלאים בתי חב"ד תפקיד חשוב במתן מחסה לישראלים בזמן אסונות טבע. בעת רעידת האדמה בנפאל ב-2015, היו אלה זוג השליחים בקטמנדו – הרב חזקי וחני ליפשיץ – שתיאמו את פעולות החיפוש וההצלה רחבות ההיקף, בתיאום עם מומחים ישראליים והממשלה המקומית. בנוסף, העניקו מחסה ומזון לישראלים ומקומיים רבים.

"כשאנשים באים לכאן, הם פתוחים לחוויות חדשות – פתוחים ללימוד ושיחה", הסבירה תמר גליצנשטיין לאתר חב"ד. "אנחנו נמצאים כאן בכדי לעזור להם להגיע לפוטנציאל שאצור בנפשותיהם, ומחכה לפרוץ".