ריבלין בקריית ארבע-חברון
ריבלין בקריית ארבע-חברוןצילום: קובי גדעון, לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין השתתף הערב (חמישי) באירוע פתיחת חגיגות היובל לקריית ארבע-חברון בהשתתפות אלפי אנשים.

את אבוקת הזיכרון הדליק זכריה נהרי, מוותיקי העיר אשר לחם במלחמת ששת הימים בחטיבת ירושלים אשר נכנסה לחברון מיד עם שחרורה.

"בימים ההם, בזמן הזה, לפני חמישים שנה זכיתי להיות בין משחררי עיר האבות", פתח הנשיא את נאומו וסיפר "איני מכיר ביטוי הולם יותר למה שחשנו אני וחברי לחטיבה הירושלמית מאשר דברי דוד מלך חברון 'היינו כחולמים'. אחרי אלפיים שנה שוב אנחנו בחברון ובקבר רחל בלא אימה, בלא מורא, בלא הוראות ליהודי אתה תעמוד על המדרגה הזו או הזו. כך שבנו לחברון".

ריבלין הדגיש כי יש להזכיר לכולם שהיישוב היהודי בחברון קדם מאות שנים להקמתה של מדינת ישראל והוא נגדע ביד אכזרית, "את קריית ארבע הקים יגאל אלון, איש תנועת העבודה. התורם הראשון לישיבת חברון היה דוד בן גוריון ובין המגנים על הישוב בתקשורת בזמנו, היה עיתון 'הארץ'.

לדבריו חברון איננה מכשול לשלום, היא מבחן ליכולתנו לחיות יחד זה לצד זה. ''בשנת 1912 פעלה כאן מרפאת 'הדסה' הראשונה בארץ, במקום הנקרא כיום בית הדסה. המרפאה הזו שימשה את כל תושבי העיר – יהודים וגם ערבים. האין בידינו להקימה מחדש? לטובת כל תושבי חברון. אני יודע שבמציאות של חברון היום, זה נשמע אולי נאיבי, אולי חולמני במיוחד אחרי מתקפות הטרור שאתם ספגתם וסופגים, אבל מותר לחלום ומותר לקוות".

צילום: קובי גדעון, לע"מ
צילום: קובי גדעון, לע"מ

הנשיא הדגיש כי "אחרי חמישים שנה, על המדינה לעשות מאמץ לקדם את איכות חיי התושבים בכל האזור. איני יודע אם יהיה אי פעם הסכם מדיני ואם יהיה מה יהיה טיבו, אבל ברור שבכל הסכם ימשיכו יהודים וגם ערבים לחיות כאן ועל כן לכולנו יש עניין לדאוג לשגשוג ולצמיחה של חברון וקריית ארבע.

''השקעות בתשתיות ובכבישים, בפיתוח איזורי תעשייה, במניעת תאונות הדרכים ופגיעה בטבע ובסביבה, יהיו נכונות לכולנו", ציין ריבלין.

הנשיא סיים בציטוט מדברי רה"מ דוד בן גוריון ז"ל על חשיבות יישוב חברון, "ראויה חברון להיות אחותה של ירושלים ועל כן נברך אותה ואת כל אוהביה 'אחותנו את - היי לאלפי רבבה'".

ראש המועצה, מלאכי לוינגר, נשא דברים באירוע ואמר "אני גאה ונרגש לעמוד כאן בחגיגות היובל לעיר האבות, קרית ארבע-חברון. במעמד מרגש זה אני מצדיע לדור המייסדים שבזכות מסירות נפשם אנחנו פה.

''אני מצדיע לדור הבנים הממשיכים, אני מצדיע לכוחות הביטחון ומעל הכל אני מצדיע לתושבי העיר שמדהימים אותי בכל פעם מחדש בכוחות החיים, היצירה והעשיה ללא לאות במשך יובל שנים. אנחנו מסכמים יובל בהודיה ובגאווה ומביטים קדימה אל היובל הבא", הוסיף לוינגר.