מלחמות מתחרים? יתד נאמן
מלחמות מתחרים? יתד נאמןצילום: פלאש 90

העיתונות החרדית המרכזית משיבה לקיצונים: במאמר ארוך ומנומק שפורסם הבוקר (א') ב'יתד נאמן' הליטאי וב'המבשר' החסידי הדפו היומונים החרדים את טענות ביטאונה של סאטמר סביב פולמוס הגיוס החרדי, והבהירו כי אין כיום "גזירת גיוס" נגד בחורי ישיבות.

לדבריהם, כל בחור ישיבה המבקש להסדיר מעמדו כבן ישיבה ולהישאר ללמוד - יכול לעשות זאת. "צוות מיוחד ומוגבר של 'ועד הישיבות' שנעזר בחברי כנסת של יהדות התורה, פועל ללא לאות להסדרה מחודשת של מעמדם של אותם מאות לומדי תורה מול שלטונות הגיוס, ע"מ שישובו ויקבלו את טופס הדיחוי משירות צבאי", טענו.

בדבריהם הסבירו כי הנוהל האמור נבנה משנות קום המדינה ועד היום. "בסיס העבודה של צוות מיוחד זה, בנוי על המסורת שלפיה מתנהל ועד הישיבות מאז שנת תש"ח, כאשר הושג ההסדר בימי קום המדינה, שכל תלמיד שתורתו אומנותו, מקבל דיחוי משירות צבאי, כאשר לכך נדרש מהתלמיד שמבקש משלטונות הגיוס דיחוי, להתייצב ולהוכיח את היותו בן ישיבה.

"הסדר מסורתי זה שהונהג ופעל לאורך עשרות שנים, התנהל ע"י ועד הישיבות ואף פעל לפי הנחיות הוועד הפועל שלו שהיה מורכב מראשי ישיבות ובנשיאות מרנן ורבנן גדולי התורה והחסידות זצוק"ל ולהבחל"ח שליט"א.

במאמרם הסבירו כי כדי לשמר את מעמד בן הישיבה יש להתייצב בלשכת הגיוס וכל התנהלות אחרת - מסכנת את ההסדר החרדי מול צה"ל. "באסיפת ראשי ישיבות שהתקיימה לפני החג, הופיעו בפניהם אותם גורמים המוסמכים שעוסקים בנידון, והם ציינו את העובדה שהם התריעו מבעוד מועד, שהנסיון להנהיג התנהלות חדשה שבו בן ישיבה יוכל לקבל טופס דיחוי מהצבא, ללא שיתייצב בלשכת הגיוס, נדונה לכשלון, וכי הדבר עלול לגרום לאלפי תלמידים הסתבכות, עד כדי מעצר, כאשר ברור שהמעצר הוא על אי קיום חוק, ולא מעצר בגין לימוד תורה".