הדיון הבוקר בוועדה
הדיון הבוקר בוועדהצילום: דוברות ח"כ יוגב

ועדת החוץ והביטחון קיימה היום (שלישי) ישיבה מיוחדת בראשות חבר הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי), לציון חמישים שנה למלחמת ששת הימים ולשחרור ירושלים.

בדיון השתתפו אלוף פיקוד הדרום במלחמת ששת הימים שייקה גביש, האלוף במיל' גיורא איילנד, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, לוחמים ומפקדים.

חבר הכנסת יוגב הודה למפקדי העבר על ''השותפים לקבלת ההחלטות באותם ימים, כמובן ללוחמי צה"ל ומפקדיו ולריבונו של עולם שנתן לנו את הכוח לנצח.

יוגב התייחס לתוצאות המלחמה, "איחודה של ירושלים וחזרתנו למערת המכפלה שבחברון, כל אלה עוררו את התגברות העלייה של יהודים לארץ ישראל ואת תנועות ההתיישבות, לשוב ולחדש את התיישבותנו וחיזוק אחיזתנו בגוש עציון ובחברון, בבקעת הירדן וברמת הגולן, בשומרון, בבנימין וביהודה.

''עם ישראל יודע, כך גם אומות העולם יודעות, שארץ ישראל שייכת לעם ישראל", הדגיש ח''כ יוגב, "ההתיישבות היהודית תימשך בכל רחבי יהודה ושומרון ותיגדל מחצי מליון ל-600 אלף נפש תוך שלוש שנים, ותוך עשור למיליון נפש יהודים ביהודה ושומרון, גם בגליל, כן ירבו. בכל רחבי יהודה ושומרון תהיה שליטת על ביטחונית ותשתיתית של ישראל לתמיד. אנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות בה''.

אלוף פיקוד הדרום בימי המלחמה, שייקה גביש, סיפר את סיפורו: "מלחמת ששת הימים היתה מלחמת אין ברירה, איום קיומי. מדינת ישראל עמדה בפני סוף ימיה, יצחק רבין התמוטט ויצא מן המשחק ליומיים. בן גוריון היה בדיכאון ובלחץ.

''בן גוריון נפגש איתי ואמר 'אתם מסכנים את עם ישראל, מי שמכם? לא יסולח לכם'. הוא רתח מזעם, אז הבנתי מדוע רבין התמוטט".

גביש סיפר כי "כל הצבא כולו היה ארבע אוגדות, שלוש אצלי, אחת בשאר הצבא. משימת פיקוד הדרום היתה להשמיד את הצבא המצרי. אמרתי לבן גוריון 'הצבא מוכן, עוד שבוע אני בתעלה ומזמין אותך לבוא'. לאחר כמה ימים שלחתי מסר לרמטכ"ל - 'כל סיני בידינו, ברכות לך ולצה"ל'".

גביש הוסיף לתאר כי מטרת המלחמה היתה חד משמעית. "זה היה קרב של ארבעה, אלוף פיקוד ושלשה מפקדי אוגדות. לא היו פרשנויות ופילוסופיה, היתה רק מטרה פשוטה - להכרית את הצבא המצרי מעל פני האדמה".

ערב המלחמה היה ניסיון להדיח את גביש כדי למנות את משה דיין לאלוף הפיקוד. "יצחק רבין לא הסתכל לי בעיניים מאחרי המלחמה. זו הייתה שערורייה ביטחונית ממדרגה ראשונה".

יקי חץ, לוחם בגבעת התחמושת סיפר את סיפור הקרב ואמר כי "לערבים אין אלאור אזריה ושטויות כאלה, הם תכננו לחסל את כולנו. נתנו לנו כמה דקות להסתכל על התצלומי אוויר ויצאנו לדרך, אנחנו גברנו על הירדנים בזכות רוחנו, כי כוחנו ברוחנו.

איש התיישבות פנחס ולרשטיין ששירת בנח"ל ונפצע במלחמת ששת הימים, אמר בדיון הבוקר כי ''ההתיישבות תמיד חייבת להיות חלק מהתפיסה של החברה הישראלית. אנחנו רוצים להוביל, אבל צריכים גם ענווה כלפי תנועת ההתיישבות של תנועת העבודה ההיסטורית. אנחנו ביהודה ושומרון נמשיך באמונה שלנו אבל חייבים להיות בכל תנאי חלק מהחברה הישראלית.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין סיפר כי הספר הראשון שקרא על מדינת ישראל עסק במלחמת ששת הימים. "השגנו את הניצחון המזהיר הזה עם טוהר הנשק ודיני מלחמה שמצפים מעם ישראל. ההתיישבות היא סיפור הצלחה. אני מקווה שנמשיך לפתח אותה בצורה ממלכתית וממוסדת.

''זה היה ניצחון לא רק בגלל הרוח אלא גם למען הרוח. המלחמה הזו הייתה גם פיקוח נפש של עם ישראל, מיליוני יהודים ניצלו בזכות המלחמה הזו", הדגיש.