הדיון הבוקר בוועדת הכנסת
הדיון הבוקר בוועדת הכנסתצילום: דוברות

⁠⁠⁠⁠⁠שרת המשפטים איילת שקד ושר התיירות יריב לוין, מובילי היוזמה להשוואת חקיקה ביהודה ושומרון, התארחו הבוקר (שלישי) בדיון בנושא השוואת חקיקה שנערך בוועדת הכנסת לציון חמישים שנה למלחמת ששת הימים.

לוין ושקד המנהלים יחד את ועדת השרים לחקיקה, הנחו את יתר שרי הממשלה כי החל מתאריך ה-1 ביוני, בכל הצעת חוק ממשלתית תהיה התייחסות לתושבי יהודה ושומרון.

שר התיירות לוין אמר כי הגיע הזמן לשחרר את תושבי יהודה ושומרון מהמשטר הצבאי, כלשונו, ''יש להעביר סמכויות מהמינהל האזרחי למשרדי הממשלה ולשנות את חיי התושבים באופן דרמטי.

לדבריו, ''מה שמתחולל בגזרת צו האלוף הוא ביזיון ושערורייה, וביטוי ליחס מפלה ומתעמר שמופנה להתיישבות ולמתיישבים ביהודה ושומרון בניגוד מוחלט למדיניות הממשלה. הגיע הזמן שהמערכות יתפנו ממרדף אחרי חוות בודדים ויתעסקו יותר בהחלת החקיקה על התושבים. הסלקטיביות צריכה להסתיים.

"חיכינו 50 שנה וזה הזמן לשנות גישה- החוק יחול ביהודה ושומרון, ורק אם יש סיבה מיוחדת שלא- ינומק וייבדק״, הבהיר לוין.

שרת המשפטים איילת שקד הסבירה בדיון "אנו מנסים לשנות את מציאות החקיקה בכנסת. השר לוין ואני הנחנו את השרים שהחל מתאריך ה-1 ביוני, בכל הצעת חוק ממשלתית תהיה התייחסות לתושבי יהודה ושומרון, בין אם בחקיקה ראשית, בין אם דרך צו אלוף או בכל דרך אחרת.

"מבדיקה שעשינו בכנסת האחרונה ראינו שחוץ מחוק ההסדרה הידוע, רק ארבעה חוקים בלבד התייחסו לתושבי יהודה ושומרון: חוק האומנה, חוק השירות האזרחי, חוק התייעלות כלכלית וחוק איסור אפליה במוצרים.

''אין עבודה מהירה לצערנו בייצור צווי אלוף, משרד הביטחון לא עומד בקצב הזה''. השרה שקד סיפרה: "ישבתי לכמה ישיבות עם סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן ועם המשנה ליועמ"ש, רז נזרי, שעשה יום עיון לכל היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה כדי שילמדו על ההוראה שלנו וגם בכדי שילמדו כיצד להתייחס אליה ועל ההשלכות של ההנחייה''.

שקד סיפרה כי הקצתה במשרד המשפטים שני תקנים חדשים, ''על מנת להאיץ את הקצב של יצירת צווי אלוף ונרמול היחסים של תושבי יהודה ושומרון.

"אין ספק שהחיים של תושבי יהודה ושומרון צריכים להיות שווים לחיים של תושבי ישראל הקטנה. אך טריוויאלי ומתבקש לתת מענה ל-450,000 אזרחי ישראל. זה לא צריך לקרות רק כשיש אג'נדה כלכלית כמו בחוק השקיות, שאז דואגים להוציא צו אלוף מהר. זה צריך לקרות בכל חוק.

שרת המשפטים שקד הוסיפה, ''השר לוין ואני, מתוך כיבוד הריבונות והעצמאות של הח''כים, הכנו את המכתב רק לשרי הממשלה אבל טוב יעשו הח''כים אם יחילו את הבקשה שלנו גם על חברי הכנסת, לפחות של הקואליציה''.

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי קראה בדיון בוועדת הכנסת להעמיד לרשות הח''כים משפטן לענייני יו"ש.

"המחלקה המשפטית של הכנסת צריכה להעמיד יועץ חקיקה ייעודי לענייני יו"ש. כאשר ישנו גורם מקצועי שממוקד לנושא הזה ומלווה את חברי הכנסת בתהליכי החקיקה, יתאפשר לפעול במקביל כך שהחוקים יהיו תקפים גם ביהודה ושומרון", אמרה.

לדבריה מועלם, ''כיום בהיעדר גורם שכזה, חברי כנסת מגלים לא אחת שחקיקה שקידמו פשוט לא חלה באיו"ש, דוגמת חוק השקיות.

"המציאות כיום היא שתושבי יהודה ושומרון הם שווי חובות אך לא שווי זכויות ויש לתקן את המצב הזה. דוגמאות לאבסורדיות שבמצב הזה לא חסר - החל מהקלות בה ניתן לפטר נשים בהריון באיו"ש כי הביטוח הלאומי לא מגן עליהן ואפילו המקרה של החייל יהודה הישראלי", הזכירה חברת הכנסת.