עזרא כהן עם נריה פנחס - מחבר השאלות בחידון התנ"ך העולמי
עזרא כהן עם נריה פנחס - מחבר השאלות בחידון התנ"ך העולמיצילום: בית טובי העיר

בחידון התנ"ך הראשון מסוגו לגיל השלישי המיועד לבני 70 ומעלה שהתקיים בבית טובי העיר בירושלים, זכה עזרא כהן בן ה-72, יליד עיראק ותושב ירושלים.

עזרא לחם במלחמת יום הכיפורים ובמלחמת ששת הימים, ועבד בתחום הבנקאות. על זכייתו בחידון יקבל עזרא פרס של 18 אלף שקלים.

למקום השני הגיע ישראל נצר ובמקום השלישי זכה יונה שרבי, שייהנו גם הם מפרסים כספיים על זכייתם.

בפתיחת החידון בירכה סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק הכספים חגית משה את המשתתפים ואמרה "מרגש לראות את אהבתכם הגדולה לתנ"ך שלא רק שלא נשחקה במהלך השנים אלא אף הלכה והתעצמה. התנ"ך הוא הבסיס שלנו. הבסיס הרוחני, הערכי והמוסרי שלנו כעם.

''לולא התנ"ך לא היינו יכולים לטעון על זכותנו על הארץ, לא היינו יכולים להתקיים כעם המקיים את רצון ה' ואת מצוותיו. אני רוצה לברך את מנכ"ל בית טובי העיר מר עמנואל גלוברמן על היוזמה החשובה הזו של קיום החידון לאזרחים ותיקים, ועל כך שהחידון מיועד לכל תושבי ירושלים בגילאי 70 ומעלה, ולא רק לדיירי הבית".

עזרא כהן הזוכה במקום הראשון אמר, "אני מודה לבורא עולם שזיכני להגיע לרגע הזה. מנעוריי השתדלתי ללמוד תורה ותנ"ך בפרט. התנ"ך הוא אבן יסוד של עם ישראל והעולם כולו, ועלינו בכל גיל לשקוד על לימודנו. ידיעת ולימוד התנ''ך הוא נכס עבורנו ועלינו לעמול בו. תודה לצוות בית טובי העיר ולמשפחתי. ברוך שזיכני".

צילום: בית טובי העיר
צילום: בית טובי העיר

עמנואל גלוברמן מנכ"ל ''בית טובי העיר'' הזכיר כי "ישנה תפיסה מעוותת לגבי היכולות הקוגניטיביות של אנשים מבוגרים. במחקרים היום מראים שיש הרבה פחות ירידה ביכולות השכליות והמוטוריות שלהם ממה שחושבים.

''החידון, והמשתתפים בו, הוא בעצם הוכחה לכך שגם בני הגיל השלישי יכולים להיות חדים בשכלם ובתפיסתם. בעולם הדתי, לימוד תורה ובפרט לימוד תנ"ך או גמרא, מחזקים מאוד את יכולת החשיבה והזכירה ואת הביצועים שלהם ראינו בחידון עצמו", הוסיף.