אירוע ההדלקה במירון
אירוע ההדלקה במירוןצילום ארכיון: מאיר ועקנין, פלאש 90

"חייבים להפסיק את הסאגה הזאת שחוזרת על עצמה מדי שנה, כשמאות אלפי מבקרים המבקשים לפקוד את קבר רשב"י במירון בל"ג בעומר, נאלצים להתמודד עם קשיי הגעה והתמודדות לא פשוטה במהלך השהות במקום. מדובר באתר תיירותי מספר 2 אחרי הכותל המערבי, מבחינת היקף המבקרים בו בכל שנה".

את הדברים אמרו היום (רביעי) חברי ועדת הכספים במהלך דיון מיוחד שעסק בצורך לשנות את הגישה של המדינה אל אתריה הקדושים, במיוחד קבר רשב"י, אותו פוקדים המוני מבקרים לאורך כל השנה ובמיוחד בל"ג בעומר.

את הדיון בנושא יזם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) ולאחר שהנושא נדון שוב ושוב בוועדות הכנסת השונות, אך טרם זכה למענה מערכתי מקיף, כזה שעשוי לפתור את הכשלים והבעיות הרבות סביב האתר.

"השאלה היא האם נכון שבמדינת ישראל הנחשבת מדינה מתקדמת, הטיפול באתר התיירותי מספר שתיים שלה, ייעשה באופן ספוראדי, כך שמדי שנה, מספר שרים מעבירים כמה מיליוני שקלים בודדים על-מנת לרצות ולהשתיק חברי כנסת, אך הבעיה נותרת בעינה והציבור נפגע מכך?", תהה ח"כ גפני. "ההתנהלות הזו משמעותה אחת – בזבוז כספי ציבור לריק, ללא כל התקדמות ממשית לקראת פתרון. את הסאגה הזאת חייבים להפסיק אחת ולתמיד".

ח"כ מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה) עמד על הבעיות המאפיינות את יום ההילולא. "יש המון בעיות ולדוגמה השנה, הבעיה הייתה שלא היה סנכרון ובא שר החינוך ומחליט של"ג בעומר זה יום לימודים ואז התחבורה הציבורית מחויבת להסעת תלמידים ואז בא משרד התחבורה ואומר שלא וכן להקצות את התחבורה הציבורית למירון. בסוף אנשים עמדו בפקק אחד גדול, כי מגיעים לכביש דו-נתיבי. וכבר קבעו לפני כמה שנים שיש להרחיב ל- 4 נתיבים. יש תכניות קיימות ויש גם התנגדויות של רשות הטבע והגנים, וגם אין תקציב מסודר בהתאם לתכנית לאומית לפיתוח האתר והדרכים אליו".

רפרנט תשתיות באגף התקציבים במשרד האוצר, יובל טלר חסון, סיפר כי בשנים האחרונות בוצעה השקעה רבה בתשתיות. "החל מוועדת ויז'ניצר לגבי קביעת השקעה בתשתיות במרחב מירון והושלמו התקציבים לפיתוח מירון. במשך השנים נמשכה ההשקעה, החל מכסף ששם משרד התחבורה ששם בכבישי הצפון. יש הבנות עם המשרד להשקעות נוספות לשנה הקרובה".

תשובתו לוועדה הגבירה את התרעומת בקרב חברי הכנסת. "אם היה מגיע זמר לגני התערוכה הכל היה נפתח שם", אמר גפני.

יו"ר ועדת הכספים הודיע בתום הדיון כי הוא דורש שתוקם ועדה ממשלתית שיעמוד בראשה שר האוצר ושיהיו חברים בה 4 מנכ"לי משרדים רלוונטיים לעניין ועוד 4 אנשי ציבור. "יש לשנות את כל התשתית הקיימת במקום הזה, גם של הכבישים וגם של האתר עצמו. יש אנשים שבאים מארה"ב או מאוסטרליה ואז אומרים באמת כל הכבוד למדינת ישראל על הרבה דברים, אך זו מדינת עולם שלישי".