זוכי פרס האחדות, בבית הנשיא
זוכי פרס האחדות, בבית הנשיאצילום: יח"צ פרס ירושלים לאחדות ישראל

לפני שלוש שנים רעדה המדינה כאשר נחטפו ונרצחו גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואיל יפרח הי"ד, אך בתוך כל העצב והלחימה התגלה הישראלי היפה, כל עם ישראל התאחד ונוצרה אווירה אמיתית של סולידריות בחברה הישראלית.

את האחדות הזאת ביקשו משפחות שלושת הנערים לשמר וזו השנה השלישית בה מוענקים פרסי ירושלים לאחדות ישראל וכן נערך ''יום אחדות'' לזכרם. מדובר ביוזמה א-פוליטית המשותפת למשפחותיהם של שלושת הנערים, ארגון 'גשר' וראש העיר ירושלים, ניר ברקת.

את הטקס אירחו נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ורעייתו נחמה והוא עמד בסימן "יום אחד של אחדות – למען דור ההמשך".

הפרס הראשון בקטגוריה 'מקומית – אישים' הוענק לג'נאן פראג' פלאח, הפרס השני בקטגוריה 'מקומית - מיזם' הוענק לקהילת הדר בחיפה, הפרס השלישי בקטגוריה 'ארצית' הוענק לעמותת 'צו פיוס' והפרס הרביעי בקטגוריה 'בינלאומית - תפוצות' הוענק לארגון 'לימוד'.

"שלוש שנים חלפו מאז נחטפו ונרצחו באכזריות – איל, נפתלי וגיל-עד, צעירים כל כך, אהובים כל כך. הילדים שלכם, איריס, אורי, רחלי, אבי, בת גלים ואופיר, הנערים של כולנו". פתח הנשיא את דבריו והזכיר את כמיהת העם כולו לשיבת הנערים, שיצרה תפילה ודאגה משותפת.

ריבלין והנכד בטקס פרס ירושלים לאחדות

הנשיא המשיך, "אלה היו ימים של דאגה ושל כאב, אבל גם של תקווה ושל חוסן. לצד השיאים של הרוע והשנאה אליהם נחשפנו, נחשפנו גם לשיאים של אהבה, של אחווה, של נתינה ושל טוב. עם ישראל התגלה בגדולתו".

"בקיץ הקשה ההוא פגשנו שוב את הערבות ההדדית, את ההתנדבות, הרעות, הסולידריות, הנתינה ואהבת האדם של החברה הישראלית. מבצע 'שובו אחים' ומבצע 'צוק איתן' שבאו בעקבותיהם הדגישו את הצורך שלנו, כולנו, בפתיחה של שיח משותף של החברה הישראלית על שלל גווניה ושבטיה. יש כאלה שמזלזלים במילה אחדות, הם רואים בה חולשה. עבורם זו מילה מטשטשת, מתק שפתיים שמסתיר בתוכו כפייה של עמדות וכוח".

ריבלין הוסיף, "גם היום אסור לנו לשגות באשליות. אחדות, דרישה לשיח שפוי, אלה היסודות של הבניין שלנו. הן לא מילים של חולשה".

הנשיא הביע את הוקרתו לזוכים ואמר, "אנו מציינים את 'יום האחדות' אבל מקווים לאחדות כל השנה. כוחו של היום הזה בכם, הזוכים, השותפים שמרכיבים אותו, אנשים ונשים בני כל השבטים המגזרים הדתות והעדות. בהענקת הפרס אנו מבקשים להעצים את הקולות החיוביים בחברה, להוקיר אתכם, העוסקים במלאכת האחדות ולעודד אחרים לעסוק בה".

הוא ציין את האתגר הטמון ביצירת אחדות בחברה, אתגר המיועד בעיקר לטובת חיים משותפים של הדורות הבאים, ומשום שהפרס עומד השנה בסימן 'דור ההמשך', הצטרף אל הנשיא בנאומו, נכדו בן ה-9, שי, שמתחביביו לשחק ולצפות במשחקי כדורגל. "שי, בכדורגל יש קבוצות יריבות, יש קשר בין כדורגל לאחדות?" פנה הנשיא לשי שהשיב: "כן סבא, יש בכדורגל ערכים שאפשר וצריך ללמוד מהם. קודם כל כדורגל זה משחק קבוצתי. בכדורגל אתה צריך לדעת להפסיד כדי שתוכל לנצח, גם באחדות אתה צריך לדעת לוותר כדי שתקבל יותר והכי חשוב בכדורגל הקרב הוא על המגרש ויש לו חוקים. אני יכול להיות יריב של חבר שלי על המגרש אבל מחוץ למגרש אנחנו חברים. אני יכול להיות אוהד של קבוצה אחת וחבר שלי אוהד של קבוצה אחרת ועדיין להיות חבר שלו ולדבר איתו על כל מיני דברים גם על כדורגל. אני מקווה שגם האוהדים הגדולים המבוגרים ידעו את זה ויעודדו למשחק הוגן ולא יהרסו את המשחק בקללות", סיים שי.

הנשיא חיבק את שי וחתם את נאומו: ״אני מציע שפשוט נעביר את השרביט לשי וחבריו ונקווה לקצת יותר אחדות למען הילדים שלנו. למען הנכדים שלנו".

נציגת משפחות הנערים, איריס יפרח, אמרה כי "שלוש שנים, שלושה בנים, שלוש נשמות, נפתלי גלעד ואיל. ואנחנו כאן, עדיין חסרים, מתגעגעים וכל כך אוהבים, נזכרים בימים ההם שלרגע אחד הנחנו בצד את כל המחלוקות, פינינו מקום בליבנו למען האחר לשנייה אחת האיר ליבנו בתוכנו פנימה הקשבנו לפעימות הלב של זה שמולנו. התמונות, הזיכרונות של הביחד הגדול הזה עדיין חקוקים בליבנו. אומרים שחלומות גדולים באים בצעדים קטנים והיום בערב המרגש הזה עומדים איתנו כאן, הגדולים שצועדים יומיום באחדות, בעשייה ובתקווה למען כולנו שמבינים כי זהו הסיכוי היחיד שלנו לחיים פה ביחד כי הלימוד וצו הפיוס בתוך השכונות מחבר בין מגזרים ועמים, אכן זוהי הדרך אשר לה כולנו מייחלים".

משפחת יפרח לדורותיה בטקס פרס ירושלים לאחדות

בנה אלחנן הוסיף, "על אף ההבדלים, באהבת חינם נגשר על הפערים ואני בוחר באלו החיים שהם הבסיס לחיים טובים. גאה להניף היום את דגל האחדות ולהמשיכו מכאן אל המקומות הבאים".

במהלך הטקס הופיעו בקטעי שירה הזמר שלומי שבת יחד עם שני ילדיו, מנור ואביהו.

ברקת ואביו בטקס פרס ירושלים לאחדות