היילי ונתניהו
היילי ונתניהוצילום: עמוס בן גרשום - לע''מ

ישראל וארה"ב פיעלו יחד באו"ם כדי להביא לביטול החלטת מועצת הביטחון 2334 נגד ההתנחלויות, כך דווח אחר הצהריים (רביעי) בערוץ 2.

על פי הדיווח, מדובר ביעד שהוצב גם בפגישה שהתקיימה היום בין ראש הממשלה נתניהו לשגרירת האמריקנית באו"ם היילי, ומטרתה לבטל את ההחלטה שהתקבלה בתמיכת הנשיא הקודם - ברק אובמה.

כזכור בדצמבר האחרון, אישרה מועצת הביטחון של האו"ם את ההחלטה המגנה את ישראל ודורשת את הפסקת הבנייה בהתנחלויות. 14 מהמדינות החברות במועצה, רוב מוחלט, הצביעו בעד.

ארה"ב לא השתמשה בזכותה להטיל וטו על ההחלטה - ונמנעה. הנשיא הנבחר דונלד טראמפ שיגר מסר לאו"ם מיד לאחר ההצבעה ואמר: "מה-20 בינואר דברים ישתנו".

ההצעה המצרית היתה אמורה לעלות לדיון במועצת הביטחון של האו"ם ביום חמישי, אך שעות ספורות לפני ההצבעה הורה נשיא מצרים א-סיסי לשגריר ארצו באו"ם לדחות את ההצבעה "לזמן בלתי מוגבל".

ההצעה קובעת כי "ההתנחלויות בשטחים הכבושים ובמזרח ירושלים" הינן בלתי חוקיות ומהוות הפרה בוטה של החוק הבינלאומי, של פתרון שתי המדינות ואפשרות לשלום ארוך טווח.

כמו כן קוראת ההצעה לגנות ולדרוש את הפסקת מפעל ההתנחלויות בכל השטחים הכבושים על ידי ישראל ומדגישה כי לא יכירו בשום שינוי שנעשה לאחר הרביעי ביוני 1967, כולל את מזרח ירושלים, מלבד שטחים שמתוויהם הוסכמו בין הצדדים.

עוד קוראת ההחלטה לכל המדינות לבצע אבחנה בין שטחי מדינת ישראל - לבין השטחים שנכבשו בשנת 1967.