נפתלי בנט
נפתלי בנטצילום: Yonatan Sindel/Flash90

יו"ר התאחדות הסטודנטים רם שפע מאיים הערב (ראשון) להשבית את המוסדות האקדמיים בישראל באם לא ישונה הנוסח של הקוד האתי שגיבש פרופ' אסא כשר לבקשת שר החינוך ויו"ר המל''ג נפתלי בנט.

הקוד האתי קובע בין היתר כי מרצים במוסדות להשכלה גבוהה לא יורשו להביע דעה פוליטית במהלך הרצאותיהם.

לדבריו, הארגון "ייעשה כל שיידרש, גם במחיר של צעדי מחאה, עד לכדי השבתת המערכת", במטרה לשנות את נוסח הקוד האתי.

עוד אמר שפע כי "נעמוד על כך שלא יתנכלו לסטודנטים בשל זהותם או עמדתם. אנו תומכים בצורך של עקרונות אתיים במרחב הכיתתי, יחד עם זאת, במסמך שהוגש אין אתיקה, אלא השתקה. קבלתו היא כרסום של ממש בדמוקרטיה ובערכי חופש המחשבה", טען.

פרופ' אסא כשר
פרופ' אסא כשרצילום: פלאש 90

מוקדם יותר הערב השמיע נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ביקורת חריפה על הקוד האתי לאקדמיה ואמר כי "אסור לנו להכפיף את עצמאות העשייה המדעית והאמנותית לאג'נדה פוליטית".

בטקס הענקת פרסי קרן וולף "לקידום המדע והאמנות" שנערך בכנסת הוסיף הנשיא כי "החופש להביע דעה שונה זקוק להגנה פרוצדורלית ולערנות מתמדת".

לדברי ריבלין, "קולות המיעוט חיוניים למחקר המדעי, לאמנות, למדעי הרוח והחברה. לא נוכל לבנות מערכות משגשגות וחיוניות של מחקר ופיתוח מדעיים, של יצירות אמנותיות מעוררות השראה, אם לא נטפח באופן אקטיבי מערכות המעודדות את השונה, השנוי במחלוקת, היוזם והבלתי צפוי".

הנשיא הדגיש כי האמנות, התרבות והמדע "אינם רכושם של איש, ודאי לא של מחנה כזה או אחר. אם נעשה כך, יהיה זה אסון למדע ולאמנות, ואם יותר לי - גם למדינאות".

פרופ' יהודה דנון
פרופ' יהודה דנוןצילום: גור דותן

מנגד, נשיא אוניברסיטת אריאל, פרופ' יהודה דנון, אמר לערוץ 7 כי "ניסוח הקוד האתי הוא חשוב וטוב".

''צריך לזכור שזה לא חוק עם אמצעי ענישה אלא מסמך חינוכי ועל כל מוסד אקדמאי לתרגם ולפעול לפיו, לדעת מה הגבולות של הביטוי הפוליטי מבלי לפגוע בחופש האקדמי הן ברמת ההוראה והן ברמת המחקר'', הוסיף.

''אני לא רוצה שמרצה יבוא ויגיד במסגרת הלימודים 'אני תומך בפלוני ולכו תצביעו לו'. איש סגל שרוצה להביע את דעותיו שלא יעשה זאת במסגרת הלימודים. במחקר והפרסום הוא יכול לעשות חוג בית ולהביע שם את דעותיו כאוות נפשו".

פרופ' דנון הודה כי הוא מתקשה להבין את חבריו נשיאי האוניברסיטאות שתוקפים את המסמך שחיבר פרופ' כשר. ''אין כאן מנגנון הפחדה, לא מקלות ולא גזרים. הקוד האתי הוא קוד חינוכי ומסמך שהמוסדות, אנשי הסגל והסטודנטים צריכים ללמוד ולהטמיע. לא הולכים איתו לבית משפט".