הקומנדו הישראלי מתאמן בקפריסין

חטיבת הקומנדו של צה"ל יחד עם מסוקים של חיל האוויר ולוחמי הצבא הקפריסאי, ערכו תרגיל של ארבעה ימים בשטחי קפריסין.

זו אינה הפעם הראשונה שבה חיילי צה''ל מתאמנים מחוץ לשטח ישראל, אך אימונים אלו נותרו לרוב חסויים מהציבור ולא ניתן היה לדווח אודותם.

האימון בקפריסין כלל תנועה של כ-500 לוחמי יחידת אגוז בשטח הררי קשה, טיפול בשטח תת קרקעי והשתלטות על כפרים ביום ובלילה.

קצין בכיר בחטיבת הקומנדו אמר כי מדובר בתרגיל ייחודי ויוצא דופן שהיווה אבן דרך משמעותית באימון החטיבה, "תרגלנו ביום, בלילה, תת קרקע, על קרקע, מוסק, רגלי, בשטח בנוי, בשטח הררי", תיאר.

לצד חטיבת הקומנדו שהובילה את התרגיל, השתתפו גם לוחמי צה''ל מיוחדות נוספות, כמו יהל"ם, רוכ"ש ועוקץ. כמו כן, חמש טייסות של חיל האוויר תרגלו בשיתוף פעולה מלא את כלל התרחישים.

מפקד טייסת החרב המתהפכת, סא"ל ג', סיפר על התרחיש הבלתי צפוי והצורך בהגדרת משימה חדשה: "פתאום משנים לך את המשימה כשאתה במטוס באוויר ואתה צריך להתמודד".

עוד הוסיף מפקד הטייסת כי הכוחות נדרשו לגמישות מחשבתית ולהתמודדות עם איומים לא מוכרים בארץ זרה המדמה עומק אויב.

לצד התרגול המבצעי המורכב, התמודדו לוחמי הקומנדו עם קשיים לוגיסטיים של תכנון ושליטה בכוחות רבים באוויר וביבשה, עמידה בתנאי לחץ, התמודדות עם שטח זר והתמצאות בו. "יש יתרון בתרגול בשטח שאין כאן בישראל והלוחמים לא מכירים", אמר הקצין הבכיר.

חטיבת הקומנדו, אשר הוקמה כחלק מתכנית רב שנתית "גדעון" שמוביל הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט, מורכבת מארבע יחידות: דובדבן, מגלן, רימון ואגוז.

היחידה, המהווה כוח מוביל, עברה כברת דרך מאז הקמתה לפני כשנתיים. בעבר הוכפפו היחידות לחטיבות סדירות והתמקצעו ביכולת מיוחדת בהתאם לאופי החטיבה אליה השתייכו. עם הכפפת היחידות והקמת החטיבה המשיכו היחידות בהתמקצעות בתחומים ייחודיים, תוך יכולת שיתוף פעולה ואיחוד כוחות שיצרו מענה לצורך מבצעי כלל צה"לי.

"השילוביות בצה"ל נמצאת כיום במקום אחר לגמרי, לקחנו את היכולות הקיימות והעצמנו אותן ליצירת כוח צה"לי חזק ומשמעותי", סיפר הגורם הבכיר.

צילום: דובר צה"ל