ממראות הפגנות הגיוס במאה שערים
ממראות הפגנות הגיוס במאה שעריםצילום: יונתן סינדל. פלאש 90

אחת לכמה ימים אנחנו מדווחים על עוד אירוע שבו הותקפו חיילים באלימות מילולית או גם פיזית בידי חרדים בשכונת מאה שערים שבירושלים, בשכונות בבית שמש ובמקומות נוספים ברחבי הארץ.

ביום חמישי הקרוב צפויה קבוצת חיילים וקצינים לקיים מפגן מחאה שיעשה את הדרך מכיכר הדוידקה שבמרכז ירושלים ועד לשכונת מאה שערים. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם בנימין צברי, מארגן האירוע.

על המניע המרכזי שהוביל אותו לצאת למפגן התמיכה בחיילים החרדים מספר צברי: "בחודשיים האחרונים אני מקבל דיווחים בתקשורת ובקבוצות ביטחון על התקיפות האלה. אנחנו מהנהנים כל פעם בראש אבל לא לוקחים את זה צעד קדימה. לפני כשבוע כשתקפו חייל חרדי החלטתי שאני מפסיק להנהן ומתחיל לתמוך בהם".

ממשיך צברי ומספר על "תגובות מדהימות", שהוא מקבל. "התחלתי את זה עם פוסט מהלב בפייסבוק שצבר תאוצה מטורפת ואני מקבל הרבה תגובות חמות, לא רק מעמותות של מילואימניקים וכו', אלא גם מהציבור החרדי שנרתם לאירוע הזה. גם אם אתה נגד גיוס, מכאן ועד להגיע לאלימות ולגירוש ונידוי הדרך ארוכה. זו חציית קווים".

באשר למעורבות הציבור החרדי במפגן המתקרב הוא מזכיר כי "יש הרבה זרמים ודעות בציבור החרדי. הציבור החרדי המתון תומך ומפרסם על המחאה שלנו. יהודה משי זהב אמר שיגיע וקרא לציבור להגיע, וכך גם רבנים שאני בקשר יומיומי איתם. אני מקווה שהם גם יתמכו פומבית עד האירוע".

צברי מדגיש כי ההפגנה אינה נגד הציבור החרדי אלא נגד האלימות הננקטת כלפי החיילים החרדים. באשר לחשש שהמפגן יהפוך לזירת עימותים העשויה להתדרדר בעצמה לאלימות הוא אומר: "משטרת ישראל נערכת בכוחות מתוגברים ואנחנו דואגים לסדרנים שיימנעו חיכוכים. כדי למנוע חיכוך אנחנו לא צועדים בתוך מאה שערים אלא מגיעים עד רחוב הנביאים".

בדבריו מציין צברי כי הצלחת האירוע מבחינתו תיחשב במידה ויגיעו למקום כאלף איש, אולם כבר כעת הוא רואה הצלחה בעצם השיח הציבורי סביב המפגן שהוא מתכנן וסביב המחאה נגד אלימות. "הפתרון הוא לא ביום אחד. אנחנו מתחילים מהלך של העלאה לשיח הציבורי וגם מציאת פתרון. השינוי חייב לבוא מתוך העדה החרדית עצמה", הוא אומר ומביע תקווה ואמונה שכאשר ינותקו מהשיח סוגיות הגיוס והפוליטיקה הרי שגם העדה החרדית עצמה תדע להוקיע את האלימות ותביא לשינוי מתוכה פנימה.

עם זאת הוא מציין כי "גם המחוקק חייב להגביר את החקיקה ואת האכיפה בנושא הזה ולהוסיף הרתעה. אנחנו מתחילים מהלך שבסופו כל חייל יוכל ללכת בשכונות הללו בגאווה".