שמן קוקוס
שמן קוקוס צילום: ISTOCK

בניגוד לדעה הרווחת, שמן הקוקוס אינו בריא יותר מחמאה או שמן רגיל. בהודעה שפירסם איגוד מומחי הלב בארה"ב נאמר כי יש להיזהר עם השימוש בשמן הקוקוס מאחר והוא מכין כמויות גבוהות של שומן רווי המעלות את הכולסטרול בדם.

"שמן הקוקוס אינו בריא יותר מחאה או משומן של בשר בקר. אין שום מחקרים התומכים בטענה כי שמן הקוקוס בריא יותר מאשר חמאה או שומן רגיל, והוא מכיל כמויות גבוהות של שומן רווי", נכתב בהודעת איגוד הלב האמריקאי.

בשנים האחרונות נוצרה תדמית כי שמן הקוקוס בריא הרבה יותר מאשר שומנים מן החי, וכי מומלץ להעדיף שימוש בשמנים צמחיים כגון שמן קוקוס, שמן זית או שמן חמניות. הטענה היתה כי שמן הקוקוס מכיל כמות נמוכה יותר של שומן רווי, המעלה את הסיכוי לכולסטרול ולמחלות לב ודם.

אלא שלטענת איגוד הלב האמריקאי, שמן הקוקוס מכיל כמות דומה של שומן רווי כמו חמאה או שומן מן החי, הנחשבים כמזיקים במיוחד לבריאות.

"82 אחוזים מהשומן בשמן קוקוס הוא שומן רווי. מדובר באחוז גבוה יותר מאשר בחמאה בה יש 63 אחוזי שומן רווי ומאשר בשומן של בשר בקר המכיל 39 אחוזי שומן רווי. מחקרים מראים כי שמן הקוקוס יכול להעלות את הכולסטרול הרע בדם ולגרום לסיכון למחלות לב ושבץ", אמרו באיגוד הלב האמריקאי.

מומחי הלב האמריקאים המליצו להחליף חלק מהשומן הרווי אותו אנו אוכלים בשומן צמחי כמו שמן זית או חמניות, על מנת להפחית את רמת הכולסטרול הרע בדם.

ד"ר פרנק סאקס, מחבר הדו"ח המזהיר משמן קוקוס, אמר כי מטרת הדו"ח היא "להבהיר מדוע מחקרים מדעיים מבוססים היטב ממליצים על הגבלת הצריכה של שומן רווי במטרה למנוע מחלות לב וכלי הדם".

לדבריו, לגברים אסור לאכול יותר מאשר 30 גרם של שומן רווי מדי יום, כאשר לנשים מספיקה כמות של 20 גרם בלבד.