עולים מתימן וילדיהם בשנות החמישים
עולים מתימן וילדיהם בשנות החמישיםצילום: KLUGER ZOLTAN לע"מ

היום (רביעי) מצוין יום השנה הרביעי, בתאריך הלועזי, לפטירתו של הרב עוזי משולם ז"ל. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם יעקב סביליה, מי שהיה מחסידי הרב משולם בימי ההתבצרות במתחם ביתו ביהוד, ימים בהם תויגו הרב וחסידיו ככת הזויה ובלתי שפויה, התובעת דיון רציני על סיפור בלתי רציונאלי שלא היה – סיפור חטיפת ילדי תימן מזרח ובלקן, הסיפור שבשבועות אלה מתבררים ממדיו בדיוני הוועדה המיוחדת בכנסת.

על תחושתו בימים אלה אומר סביליה כי מדובר ב"תחושה מעורבת. בשנים האחרונות אמרתי לעצמי שזה כבר לא ייצא כל כך מהר, אבל ברוך ה' זה יוצא. הדבר מוכיח שמה שעשה אז, הרב משולם זצ"ל, עשה את הדברים לשם שמיים, כל כולו למען עם ישראל, להסיר חרון אף מעל ה'. אני בוכה כשאני שומע את הדברים, אבל זה משמח שהדברים יוצאים".

"הרב הזהיר אותנו שכאשר הדבר ייצא עלולים התלמידים ליפול בחטא הגאווה. היום התלמידים מפוזרים. רדפו אותנו, העלילו עלינו עלילות שווא. עד היום רודפים אותי", אומר סביליה ומוסיף: "ידענו את הכול והאמנו לכל מילה של הרב, הוא דיבר על ילדים שנמכרו לארה"ב, ילדים שהגיעו למקומות של נוצרים, ששחטו ילדים והיום מדברים על זה ששחטו כדי לחקור את הלב שלהם. השאלה היא מה אנחנו צריכים לעשות הלאה כמדינה".

על ההתבצרות בה הוא עצמו לא היה, בהוראת הרב משולם עצמו, הוא מספר כיצד נחשף למראות לאחר הירי: "הבית היה מחורר מירי הצלפים. איך מגיעים 700 שוטרים וצלפים על אדם אחד? היום ברור שמה שהרב ידע הקצונה הבכירה ואסף חפץ והשב"כ ידעו. היום מתברר שגם הפרקליטות יודעת את כל מה שנחשף, שילדים הוצעו למכירה בארה"ב. זה רק קצה הקרחון. פגשתי בכיר בארכיון משרד הבריאות והוא סיפר שבשנות השבעים הרב הגיע אליהם, פעם אחת כהיסטוריון, פעם כעורך דין, וקיבל מהם את כל החומר".

"אירועי יהוד היו קצה המסע לרדיפת הרב. לכן כאשר הרב היה בתכנית פופוליטיקה ונשאל למה הוא מתבצר הוא השיב שהוא נצור על ידי הכת השלטת. זו כת ששומרת את הפרשה ופרטיה בסוד", אומר סביליה.

התבצרותו של הרב משולם יחד עם תלמידיו החלה בסכסוך שכנים שיכול היה להסתיים בהסדרה שקטה, אך לא כך היה. "היה סכסוך עם קבלן. האשימו את הרב שחסם נתיב תחבורה. זה היה בערב פסח. התערבו תלמידים כדי לדבר עם הקבלן, ופתאום הרב הבחין שהבית מוקף בשוטרים אז הוא ניצל זאת להרים את עניין ילדי תימן. במקום לסיים את הסיפור בשיחה החליטו ללכת איתו עד הסוף. אסף חפץ אמר אז שהיה תפור עליו מיד עם כניסתו לתפקיד המפכ"ל להיכנס ברב משולם עם 700 שוטרים ועם רצח אסולין.

באשר לאופן שבו צריכה המדינה לחתום את הפרשה כולה, אומר סביליה כי "אלה שידעו את האמת ושיוו לו דמות של עבריין ומופרע הם שצריכים לתת הדין". הוא קובע כי בחלוקת הילדים היו מעורבים ארגונים כמו 'נשות אגודה, 'נשות אמונה' וויצו ו"למדינה יש את רשימת הילדים ולאן הם הגיעו. הרב משולם שאל את הרב שך אם גם בתורה שלו כתוב שהמוכר נפש מות יומת... יש במדינת ישראל את כל הרשימות של הילדים", הוא אומר ומוסיף כי אמנם רבים מהילדים חיים את חייהם האחרים ואינם מעוניינים להיחשף לפרטי חטיפתם, כפי שאירע עם אחיו שלו, שאותו מצא כעבור שנים רבות, אך עם זאת קיימת חובה לאומית ציבורית להגיד את האמת לכל משפחה ומשפחה. "לחשוף מה קרה לכל אחד, וכל אחד יבחר את דרכו, אם לחזור, אם לחזור עם סיוע מסוים נפשי או אחר וכו'"..

מוסיף סביליה ומעיר כי גם ראשי העדה התימנית לא נחלצו לעזרתו של הרב עוזי בשעת המאבק הציבורי בו פתח. הוא גם מזכיר רב בכיר בציונות הדתית שתקף את הרב משולם וטרם מצא לנכון לחזור בו מדברים שפרסם.

לדבריו כמי שזכה להיות "משומעי לקחו של הרב צבי יהודה זצ"ל, גם בשנה האחרונה לחייו כשהיה קטוע רגל. הרב אמר שכל בעלי השררה אינם מנהיגי הגאולה. מנהיגי הגאולה הם נסתרים. יש חוברת שבה הרב צבי יהודה דיבר על פרישת המפד"ל בעקבות הגעת המטוסים בשבת. הרב צבי יהודה אמר אז שהדבר מגלה לנו שהכול רקוב ויש לבנות את מלכות ישראל מחדש".