דוד אמסלם
דוד אמסלםצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

לפני כשבע שנים, בדצמבר 2009, נפטרה רוזי אמסלם ז"ל (44), רעייתו של ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) ואם לשני ילדיו, לאחר מאבק במחלה קשה.

כשבוע לאחר השבעתו לכנסת הגיש ח"כ אמסלם הצעת חוק לזכרה ובשמה של אשתו המנוחה - "חוק רוזי", במטרה לאפשר לחולים במחלות חשוכות מרפא להאריך את חייהם.

"במשך כמעט שנתיים קיימתי עשרות דיונים ופגישות במטרה לקדם את הצעת החוק ורק לאחר שהגעתי להסכמה עם משרדי האוצר והבריאות החלטנו לוותר על הצעת החוק בגלל אילוצים טכניים והפקדנו את הטיפול בנושא בידי עמותות וולנטריות שמסייעות במתן תרופות ובאמצעותן אף הצלחנו להגדיל את הסיוע באופן משמעותי", הוא מספר.

לדבריו ההנחה ברכישת תרופות תעמוד על כ-40% מהעלות המקורית של התרופה, "כעשרים אחוז יותר הנחה מבהצעת החוק המקורית. מבחינתי מדובר במילוי צוואתה של אשתי רוזי ז"ל. רק בגללה אני פה. נשבעתי על קברה לעשות הכל כדי לקדם את הנושא שנועד לסייע לחולים סופניים בחודשי חייהם האחרונים", אמר אמסלם בהתרגשות.

על פי המתווה שסוכם, משרד הבריאות יעניק כספי תמיכה למוסדות ציבור (שאינם קופות חולים) המסייעים למטופלים ברכישת תרופות, והם יקיימו הסדר עם חברה אחת לפחות ביחס לכל הפחות לשישה תכשירים, כאשר על החברה לתת לכל הפחות הנחה בסך 15% ממחירו המרבי של התכשיר.

משרד הבריאות יתמוך בסכום מקביל לשווי ההנחה, ובלבד שסכום התמיכה לא יעלה על 20% ממחיר התרופה, כך שההנחה הכוללת צפויה לנוע בטווח שבין 30% ל-40%.

ח"כ אמסלם ציין כי ''ההנחה תינתן למטופלים דרך העמותות אשר ישתתפו במבחן התמיכה כאמור עבור תרופות למחלה אונקולוגית שאינן כלולות בסל שירותי הבריאות להתוויה המבוקשת בקו טיפול כלשהו.

''זה המקום להודות לשר האוצר משה כחלון שנרתם לנושא במלא הכוח, ליאיר פינס סגן אגף התקציבים באוצר ורויטל טופר ממשרד הבריאות שליוו אותי וסייעו לי לאורך כל הדרך. הרעיון הזה נולד מתוך כאב, דמעות וייסורים", סיפר.

"לפני כשבע שנים אשתי חלתה בסרטן הריאות. הדבר נפל עלינו כרעם ביום בהיר. אשתי החלה לעבור סדרת טיפולים בהדסה עין כרם. בתחילה המצב התייצב אבל בבת אחת הגיעה ההידרדרות וההתפרצות החזקה של המחלה שהכתה ברוזי בכל העוצמה".

בחודשים האחרונים לחייה פנתה רוזי לבעלה וסיפרה לו כי שמעה על תרופה ניסיונית חדשה שיכולה להציל חולים במצבה. "פניתי לפרופסור שטיפל בה במסירות ושאלתי במה מדובר. תחילה הוא סירב לספר לי, אך רק לאחר הפצרות רבות אמר כי מדובר בתרופה שבמקרים מסוימים עשויה להאריך את חייו של החולה בשישה חודשים אך היא יקרה מאוד. הוא הדגיש: 'אתה עוד עלול למכור את הבית בגללה'.

"שישה חודשים? שאלתי בפליאה. אני מוכן ללכת עד קצה העולם בשביל להאריך את חיי אשתי ביום אחד. קיבלתי ממנו את מספר הטלפון של חברת התרופות ואת השיחה איתה אני זוכר עד היום. היא נצרבה אצלי בתודעה בדיוק כפי ששואלים מישהו איפה היית ביום שרצחו את קנדי. יצאתי בדיוק מהחניון בהדסה עין כרם והפקידה אמרה לי בטלפון כי מדובר בסדרה של 14 אמפולות לשבוע וכי כל אמפולה עולה 130 יורו לפני מע"מ".

"ישבתי עם עצמי כלא מאמין. מהיכן אשיג את הכסף ומדוע המדינה לוקחת מס על התרופות האלה?". אמסלם גייס עשרות אלפי שקלים מבני משפחה ומחברים ורכש את התרופות.

"לצערי התרופה הניסיונית לא הועילה לאשתי אבל ייתכן מאוד שלאחרים היא יכולה להועיל. המחיר שלה אסטרונומי, אבל נשבעתי לעשות את הכל כדי שלפחות המדינה לא תעשה קופה על תרופות אלה ולא תגבה עליהן מס. לשמחתי במתווה שהשגנו שיעור ההנחה גדול ומשמעותי יותר".

בימים הקרובים יפרסם משרד הבריאות הודעת דובר לאיתור המוסדות וההתקשרות עמם. "למענה של רוזי אשתי היקרה, נתתי את כל כולי בשנתיים האחרונות כדי להביא את הבשורה הזו בכנסת. זו שליחותי, זאת משימתי בחיים, וכעת שזה כבר יוצא לפועל, אעלה לקברה ואומר לה 'רוזי, מילאתי את צוואתך'".