סלמן מלך סעודיה
סלמן מלך סעודיהצילום: רויטרס

ד"ר מיכל יערי, מומחית לסעודיה באוניברסיטת תל אביב, מתייחסת בערוץ 7 להחלטת מלך סעודיה סלמאן עבד אל-עזיזי להדיח את מוחמד בן נאיף מתפקידיו כיורש העצר הראשון ושר הפנים של הממלכה, ולמנות לתפקיד יורש העצר את בנו מוחמד בן סלמאן (31), שמשמש כשר ההגנה הסעודי.

"המלך סלמן החליט למעשה לשנות את סדר הירושה ולהפוך את בנו ליורש העצר הראשון. בנו מוחמד בן סלמן כבר היום מנהל את הממלכה בפועל, הוא יו"ר חברת הנפט הסעודית, הוא גם האחראי על החזון הכלכלי החדש של סעודיה וכמובן הוא שר ההגנה", מספרת יערי.

לדבריה, "המינוי הזה הוא למעשה מעבר מסעודיה הישנה והזקנה, שבראשה עומדים מלכים שחלקם לא מתפקדים, אל סעודיה החדשה הנמרצת והמאוד דעתנית. זה בעיקר חשוב עבור הצעירים בסעודיה, שרואים פתאום מלך שמדבר בשפה שלהם, שנראה כמותם ושחושב על אותם דברים".

ד"ר יערי מעריכה שהעיתוי נובע ממצבו הרפואי של המלך בן ה-82. "זו ספקולציה, אבל יכול להיות שהמלך סלמן מרגיש שבמצבו הרפואי הנוכחי כדאי שהוא יסגור את הדברים האלה לפני מותו - כי הדבר החשוב ביותר עבור בית המלוכה זה יציבות. מהרגע שתתחיל מלחמת אחים על מי יהיה יורש העצר הבא, זה תחילת הסוף של השלטון הסעודי".

היא מעריכה שליורש העצר הצעיר תהיה השפעה חיובית גם על הקשרים עם ישראל. "בן סלמן מתנער מכל ההגדרות של אויבים ובני ברית. מה שחשוב לו זה לקדם את היעדים המרכזיים של הממלכה, שהם ביטחון וכלכלה. אם ישראל יכולה לתרום לעניין הזה - זה מצוין מבחינתו".