דורית בייניש נגד חוק הלאום ופעולות השרה רגב

במסגרת מושב בכנס הרצליה תחת השם "דמוקרטיה בסכנה?" ראיינה היום (רביעי) העיתונאית אילנה דיין את השופטת בדימוס דורית בייניש.

"יש מאמץ של דה לגיטימציה של המערכת המשפטית", קבעה בייניש, "זה תהליך של הקוזאק הנגזל. קודם מפעילים לחץ על המערכת המשפטית, ואז אומרים שזה מה שהציבור רוצה. כוחה של מערכת המשפט שהיא עצמאית ואינה תלויה ברשות המבצעת. מי שחושב שדמוקרטיה זה שלטון הרוב נקודה, לא מבין על מה אנחנו מדברים. שלטון הרוב זה לא העניין. זה הערכים בחברה. והערכים היהודיים, גם כן. יש כרסום מתמיד שמתייחס לתפיסה הדמוקרטית, אבל אנחנו לא חלילה בסוף הדמוקרטיה."

באשר לסוגיית ההפגנות מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה, אמרה בייניש: "להפגין אפשר על כל דבר. האם אפשרי להציק לילדים ולמשפחה זו שאלה אחרת. צריך להשאיר ליועץ שיקול דעת. מותר להפגין אבל הדרך צריכה להיות משפטית".

בייניש התייחסה בדבריה לחוק הלאום וקבעה כי מדובר ב"חוק מסוכן מאוד". "הוא משנה את האיזון של הבסיס שנקבע במדינת העצמאות, שעליו קמה המדינה", קבעה בייניש, "אחר כך שרת המשפטים ושרים אחרים יכולים לדבר על בית המשפט כפוסט ציוני... בית המשפט הוא המוסד הציוני ביותר מבין המוסדות של הלאום. מדינת הלאום היהודי איננה שאלה שנויה במחלוקת, לא האויב שלנו צריך להחליט שאנחנו מדינת הלאום היהודי - המדינה קמה כמדינת הלאום של העם היהודי - זו אקסיומה".

לשאלתה של אילנה דיין על האג'נדה עליה מכריזה שרת התרבות והספורט מירי רגב, ענתה, "לבית המשפט אין ארנק (וחרב בוודאי לא). לשרת התרבות יש ארנק. יש נושאים שסדרי העדיפויות הם פגומים. במדינה בה יש אלימות ועוני, מה שמטריד את השרה זה להגביל את חופש הביטוי, זה לא תקין".