חידון הערבית הארצי של אגף המודיעין
חידון הערבית הארצי של אגף המודיעיןצילום: דובר צה"ל

באולם מלא עד אפס מקום, התכנסו מאות תלמידים מקצוות הארץ לצפות ב-15 נציגיהם מתחרים על המקום הראשון בגמר חידון השפה הערבית - יוזמת מדור טל"ם (טיפוח לימודי מזרחנות) שבחיל המודיעין. האווירה תססה, וחברי המועמדים, שהגיעו עם שלטי תמיכה, הכינו את גרונם לקריאות העידוד הרבות, שלא פסקו עד תום האירוע.

"המיונים לחידון התחילו כבר בחודש אוקטובר והם כוללים מספר שלבים", מסבירה ראש מדור טל"ם, רב-סרן ק' ומפרטת: "השלב הראשון הוא המבחן הבית-ספרי - מבחן שנבנה על ידי חיילי המדור ונבדק על ידי מורי התלמידים בבתי הספר".

בדומה לבחינות הבגרות, התלמידים לא נבחנים על כל החומר במבחן אחד. "חיילי המדור מחליטים על מה ייבחנו התלמידים במבחן הראשון", מדגישה רב-סרן ק'. "וכך בעצם, ייבחנו התלמידים בכל מבחן על חומר אחר מחוברת המחוון בשילוב החומר הנלמד בכיתה".

אולי זה נדמה שאם עברת את השלב הראשון - השלב הקשה מאחוריך, אבל האמת היא שהאתגר רק מתחיל. המבחן השני, שמתנהל ברמה המחוזית, נבדק הפעם על ידי חיילי המדור עצמו. "המצטיינים במבחן השני עולים למבחן הגמר", מספרת רס"ן ק'. "שם, במעמד המרגש, נבחנים הטובים ביותר על המקום הראשון בידי חבר שופטים ממשרד החינוך ובכירים מחיל המודיעין".

את בני הנוער של היום חייבים לעניין יותר

"בסופו של דבר, ההצלחה שייכת הן למורה והן לתלמידים", מצהירה רב-סרן ק'. "למורים חלק גדול - הם אלו שמחליטים לקחת חלק בפרויקט ארצי בסדר גודל כזה, והם אלו שמקבלים את חוברות המחוון ודרכן הם מלמדים את תלמידיהם. המורה נדרש ללמד חומר שלא נכלל בתוכנית הלימודים, בעוד התלמיד נדרש לגלות סקרנות, פתיחות והתעניינות רבה בתחום".

המועמדים, שהגיעו נרגשים לשלב האחרון והסופי, נדרשו להיחשף כמה שיותר לתכנים אקטואליים בעולם הערבי, ונבחנו בנושאים שעל סדר היום, על התרבות הערבית ועל דת האסלאם. כך, למשל, נשאלו התלמידים אודות יחסי הכוחות בסוריה, וכן אודות מוקדי שליטת ארגון חיזבאללה בלבנון.

"אופי החידון באירוע הגמר השתנה עם השנים", מסבירה רס"ן ק'. "זאת לאור ההבנה שאת בני הנוער של היום חייבים לעניין יותר". הדבר בא לידי ביטוי בשימוש בסרטונים, בקטעי חדשות ושילוב תמונות בזמן החידון. אפילו להקת בית הספר נרתמה למאמץ, והקטעים האמנותיים והשירים שהיו בחידון - נלקחו מהתרבות הערבית.

"אווירת סובלנות הייתה חשובה לנו. מטרת החידון בכל שלביו הייתה להעביר את המסר שהשפה הערבית נחוצה לנו בחיינו כאן", מסבירה רס"ן ק'. "אנו פועלים להעצים את יוקרת מקצוע הערבית כך שיותר בני נוער יראו אותו כמשהו שירצו לקחת בו חלק. הרצון להתעסק סביב השפה מעלה את פוטנציאל הגיוס למסלולי השפות שבחיל המודיעין".

צילום: דובר צה''ל
צילום: דובר צה''ל

מבחירת המקצוע ועד לגיוס

מי שאמונים על החידון, משלב הרכבת חוברת המחוון ועד אירוע הגמר, הם חיילי מדור טל"ם, והם שמלווים את התלמידים בבתי הספר כבר מכיתה ט' - הרגע בו בחרו בערבית כמקצוע המרכזי שלהם בתיכון. אך זוהי לא הפעילות היחידה אותה יוזמים חיילי המדור, ובין הדברים הרבים שהם עושים ניתן למנות גם סיורים באתרי מורשת של חיל המודיעין, גדנ"ע "מזרחנים" - סמינר בן ארבעה ימים המיועד לתלמידי כיתות ט', וסמינר "מודיעין באופק", המיועד לכיתות י"א.

לתוכניות השונות, מציינת רב-סרן ק', יש מטרות מעט שונות: "בגדנ"ע אנחנו רוצים לעורר בקרב תלמידי כיתה ט' את הרצון לבחור במקצוע הערבית, ואילו מטרת סמינר 'מודיעין באופק' היא לעורר את רצון המלש"בים לעסוק בתפקיד שכולל את השפה הערבית במהלך שירותם הצבאי".

"לאורך כל שנת הלימודים אנחנו פועלים בשכבות ט'-י"ב בכלל בתי הספר", היא ממשיכה. "כך אנחנו מלווים את הנערים והנערות מרגע בחירת המגמה, דרך הלימודים עצמם ועד לשלב המיונים והגיוס לצה"ל".

ואם לא די בכך, חיילי מדור טל"ם מעבירים אף שיעורים בכיתות. תכני השיעורים, שעוסקים בין היתר בערבית מדוברת ובתרבות האמנותית והמוזיקלית של העולם הערבי, מעמיקים גם בחקר המגזר הערבי בישראל. "אנחנו, כחברה, צריכים לגשר בין האוכלוסיות ולראות את הפנים היפות של העולם הערבי והאסלאם. אנחנו לא באים ללמד את התלמידים ממקום הפחד - אלא ממקום החשיבות", מדגישה רס"ן ק'.

יחד עם זאת, השיעורים נועדו להגביר את המודעות לשפה הערבית בהיבטים המודיעיניים - זאת על מנת שהתלמידים יבינו את חשיבות השפה במשימות המודיעיניות שצה"ל מבצע.

בנוסף, על מנת להמחיש את עבודתם המודיעינית, מאפשרים חיילי המדור לתלמידים לפענח תמונת מצב מודיעינית בעזרת קבצי שמע וניתוח תצלומים. "הם מתנסים בסימולציות שמדמות פיגועים שונים ונדרשים לסכל אותם באמצעות החומר המודיעיני שברשותם", אומרת רס"ן ק'. "כך הם מבינים את החשיבות שבקריאת הסיטואציות המודיעיניות ובעצם - בלמידת השפה הערבית".

עבור סמ"ר ר', שיחד עם חבריו לוקח חלק בהובלת הפרויקט מזה שנתיים, שיאו של האירוע מרגש כל פעם מחדש. "עשייתו של מדור טל"ם היא ללא ספק חלק אינטגרלי מהלימודים החווייתיים במגמות ערבית בישראל", הוא מספר לקהל בסוף האירוע ומוסיף: "אני בטוח שגם בעתיד, אש התמיד של אנשי טל"ם תמשיך ללוות את המורים ותעמיק את הקשר המיוחד והחשוב בין הצבא לבתי הספר".

"השירות המשמעותי הזה בטל"ם גרם לי להחליט מה יהיה המקצוע שלי - שאהיה מורה לערבית", הכריז בסיום דבריו סמ"ר ר' - וזכה למחיאות כפיים סוערות מהקהל.

ואילו הזוכה הנרגש - רגב גולן, בוגר כיתה י' מבית הספר "אוהל שם" שברמת גן, מספר: "התחלתי ללמוד לחידון כבר מאוקטובר דרך חוברת המחוון שקיבלתי ובעזרת כרטיסיות".

רגב, שלמד לפחות שעתיים ביום עד לבחינה המוקדמת שנערכה בפסח, מדגיש כי הצליח לעשות זאת מתוך אהבתו למקצוע הערבית. "המסר שאני רוצה להעביר לתלמידי ישראל הוא שבשפה הזאת יש המון יופי ודמיון לעברית", מסכם רגב. "זאת שפה שמהווה גשר בין תרבויות, ועל מנת שנכיר את האחר יותר טוב אנחנו צריכים להבין מאיפה הוא בא".