הרב יוסף צבי רימון
הרב יוסף צבי רימוןצילום: אלירן אהרון

לקראת החופש הגדול מחדש הרב יוסף צבי רימון, ראש 'מרכז הלכה והוראה', את פרויקט 'רצים למשנה' ובו ילדים לומדים בכל יום מימי החופש הגדול משנה אחת דרך סרטון ייחודי.

על הפרויקט שעלותו למעלה מחצי מיליון שקלים ובימים אלה מתקיים מבצע גיוס כספים למימונו, שוחחנו עם הרב רימון ביומן ערוץ 7 ובראשית הדברים ביקשנו מהרב רימון לספר על תגובות של הורים מורים ותלמידים למיזם הייחודי.

"תגובות של הורים קיבלנו המון. הורים אומרים שזו הפעם הראשונה שילד נהנה ללמוד משנה. מספרים ילד שהתחיל ללמוד מסכת אחרת, הורים שמספרים שבליל הסדר הילדים אמרו דברי תורה מתוך סרטי המשניות, יש ילדים שחודשים אחרי כן נזכרים דרך פרשת השבוע במה שלמדו במשניות ואומרים דבר תורה מתוך השילוב של הדברים. מורים מספרים על כך שהם עצמם למדו שיטה מיוחדת ללמוד משנה. יש כאן משהו שמצליח לחבר לימוד תורה לנוער ולמבוגרים. המגמה היא שלא יעבור יום ללא לימוד תורה".

עוד נשאל הרב רימון אם בפילוחי הפילוחים של הציונות הדתית, מלייטי הלייטים ועד לחר"דלי החר"דליים, הוא יכול לפלח את אוכלוסיית הילדים והמשפחות המשתתפות במיזם. "עשינו כינוס גדול בשנה שעברה עם ילדים שלמדו בבא קמא - השנה יהיה כינוס בנאות קדומים - ושם ראינו את ההורים והילדים, ראינו כמויות גדולות וראית את כל הציונות הדתית, מאותם שנקראים הלייטים ביותר ועד המוגדרים כחרד"ליים, כולם אוהבים ללמוד משנה. מסתבר שלימוד תורה הוא עוד דבר שיכול לאחד את כולנו יחד".

ומה באשר למגזרים אחרים? האם יש סיכוי שהמהלך יגיע גם למגזר החרדי? הרב רימון מספר על ניצנים שכבר מתחילים להראות אותות בכיוון הזה. "התכנית שלנו מבוססת לא רק על כך, אלא על לימוד מיוחד של לימוד משנה בצורה מיוחדת שמאוד מצליחה, והשיטה הזו שנמצאת בבתי ספר ממלכתיים דתיים הגיעה גם לחב"ד שהגיעו ואימצו את השיטה, וספרים שלנו יוצאים במהדורה מיוחדת לחב"ד לאלפי תלמידים ואנחנו מקווים שמכאן הדברים ייצאו גם לחו"ל ולמגזרים נוספים, גם אם אולי צריך יהיה לערוך שינויים קלים פה ושם".

על היקף הילדים המשתתפים למיזם מספר הרב רימון: "מפליא כמה שברוך ה' הדברים מתקדמים ומצליחים. אנחנו יודעים שבפסח היו בכל יום עשרים אלף ילדים שצפו בסרטונים. יש יותר מ-4000 משפחות רשומות מעבר לצפייה המתרחבת יותר של מי שאינם רשומים שהרי מדובר בפרויקט חינמי ביוטיוב וכו'. בא מישהו ואמר שהוא רוצה לתרום משהו לעילוי נשמת אבא שלו. אמרתי לו שכאן עשרים אלף ילדים ילמדו משנה לעילוי נשמתו. זה מה שמדרבן אותנו לצד עוד הרבה פרויקטים של לימוד וספרים לגילאים ומסגרות שונות. המיזם לוקח הרבה אנרגיות כוחות וכסף, אבל כשרואים ילדים לומדים מתחברים ומחכים ללימוד הבא זה שווה להשקיע ולהתאמץ כי אלו נשמות טהורות וגדולות וללא הדברים הללו הם עלולים ללכת לאיבוד".

עוד נשאל הרב רימון אם המראה הידידותי של המשנה והלימוד בעיני הילדים במיזם הייחודי לא יכול לגרום לו אכזבה כשהוא ייתקל בהמשך חייו בלימוד הקשה והמפרך יותר של המשנה בבית המדרש. "אנחנו דואגים כל הזמן שהדברים יהיו הפוכים. אנחנו לא מלמדים את המשניות בצורה קלילה. אנחנו מלמדים את הילדים שיטה איך ללמוד משנה. יש כאלה שלמדו עשרים או שלושים שנה ואין להם דרך ושיטה ללימוד המשנה. יש להם פרשנים אבל אין להם דרך ושיטה ללימוד. כאן לומדים מאוד לעומק שיטה שתעזור להם ללמוד כל משנה גם בעוד עשרים שנה, לעשות כמעט מכל משנה תרשים ולדעת איך לנתח את המשנה בצורה אנליטית. ההיכרות עם הסדר וההיגיון של המשנה מחנך אותם לאופן בו ניתן ללמוד משנה ולהגיע לעומק הלימוד מתוך דרך מסודרת".

אם כך מדוע לא להתקדם הלאה לעולם הגמרא, העולם הקשה יותר לפיצוח עבור ילדי ישראל? המענה לכך נטוע גם בשאלת העלות הכלכלית של המיזם. "כל סרט עולה יותר מעשרת אלפים שקלים לחמש דקות, וזה יחסית זול. העלות היא הרבה יותר מחצי מיליון אבל כבר הצלחנו לכסות חלק. אנחנו מגייסים את הכסף בפלטפורמת גיוס התרומות JGIVE ומגייסים את כולם כי זה עולה הרבה כסף. בגמרא זה יעלה הרבה יותר אבל יש לנו את הכלים לכך. זה ידרוש התאמות וכו' אבל אנו מקווים שנשיג את המשאבים גם לכך. ברור שצריך לעשות הרבה דברים, גם בארץ וגם בחו"ל כדי להביא לאהבת לימוד גמרא אצל ילדים ונקדם את עם ישראל למקום גבוה וטוב יותר".