ביטוח לאומי
ביטוח לאומיצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, השופט בדימוס יוסף שפירא, פרסם אחר הצהריים (שני) את הדוח השנתי של נציבות תלונות הציבור.

בשנת 2016 טיפלה הנציבות בקרוב ל-15,000 תלונות. שיעור התלונות המוצדקות עמד על 29.1%, וממשיך להיות גבוה. יצויין שתלונות רבות באות לידי פתרון כתוצאה מהתערבות הנציבות בלי צורך שתכריע בנושא. נתון זה מלמד שהשירות שנותן המגזר הציבורי חייב להשתפר.

10 הגופים שהתקבל עליהם המספר הרב ביותר של תלונות

  • המוסד לביטוח לאומי - 1,102
  • חברת דואר ישראל - 681
  • משטרת ישראל - 504
  • משרד המשפטים - 399
  • משרד הבינוי והשיכון - 390
  • משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - 366
  • עמידר - 366
  • רשות המסים - 324
  • משרד החינוך - 322
  • משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים - 316

הגופים ששיעור התלונות המוצדקות עליהם היה גדול מהשיעור הכללי של התלונות המוצדקות (29.1%)

  • חברת דואר ישראל – 72.5%
  • רשות השידור (בפירוק) – 55.5%
  • משרד התחבורה – 45.4%
  • רשות המסים - 44.9%
  • חברת החשמל לישראל – 40.1%
  • משרד החינוך – 36.2%
  • משרד הכלכלה – 35.6%

הגנה על חושפי שחיתות

בשנת 2016 חל גידול ניכר במספר צווי ההגנה - 25 צווים, מהם 19 זמניים ו-6 קבועים. זהו מספר שיא של צווים שניתנו בשנת עבודה מאז ניתנה למבקר המדינה ונציב תלונות הציבור סמכות להגן על חושפי שחיתות, והוא פרי של עבודה אינטנסיבית ומאומצת של צוותי הבירור בנציבות העוסקים בבירור תלונות מורכבות אלה.

חרף כל המאמצים להגן על חושפי השחיתות באמצעות צווי הגנה לרבות מתן פיצוי אישי בסכומים גבוהים, הניסיון המצטבר מלמד כי לא תמיד נותן צו ההגנה מענה לכל הקשיים שאתם מתמודדים המתלוננים ובני משפחותיהם.

הם נתקלים בקשיים לבואם לחפש מקום עבודה חלופי, סובלים מבידוד וניכור חברתי, לחץ נפשי וכלכלי ועוד. לא תמיד ניסיונות גישור בין הצדדים פותרים קשיים אלה.

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, השופט שפירא, שב וקורא לכל הגורמים הנוגעים בדבר - היועץ המשפטי לממשלה, נציב שירות המדינה, מנהל שירות התעסוקה, משטרת ישראל, ראש הרשות להגנת עדים - לחבור אל העוסקים במשימה הלאומית, כלשונו, של חיזוק ההגנה על חושפי השחיתות.

לדבריו, "ללא מחויבות והתגייסות אמיתית ומלאה של כל הגורמים לא תושלם ההגנה על חושפי השחיתות, שהיא חיונית לשמירה על טוהר המידות בשירות הציבורי".