גן לאומי צבעי מכתש רמון

שר האוצר הכריז השבוע על הקמת והרחבת חמישה גנים ושמורות בישראל: שמורת טבע קציר, שמורת טבע להב דרום, גן לאומי צבעי מכתש רמון, שמורת טבע הר גיורא וגן לאומי הרי יהודה.

השטח הכולל שהוכרז בשמורות וגנים אלו נאמד בכ-2,200 דונם.

בין ההכרזות בולטת במיוחד ההכרזה של גן לאומי צבעי מכתש רמון המרהיב ביופיו בשטח של 1,132 דונם. האזור שימש במשך עשרות שנים שטח כרייה גדול, כאשר רק בתחילת שנות האלפיים הפסיקה לפעול המחצבה האחרונה באזור. בשטח נותרו בורות ענקיים רבים, נוף פצוע ומרחבים שנדרש לשקם, אך יחד עם זאת גם מחשופים שיצרו המכרות ומגלים לעין תופעות גיאולוגיות מרהיבות, מרתקות וייחודיות עם עניין רב לציבור.

לאור כך, רשות הטבע והגנים, בשיתוף עם הקרן לשיקום מחצבות והמועצה המקומית מצפה רמון, פעלו בשנים האחרונות, כדי לשחזר את הנוף במכתש, במטרה להקים גן גאולוגי לאומי בליבו.

בתוך כך, בוצע שיקום נופי ואקולוגי מסיבי של מחצבות הכרייה הנטושות באזור, נסללה דרך עבירה לכל כלי רכב , וכיום הוא כבר מהווה נקודת מוצא לטיול בשמורות הטבע של "ארץ המכתשים".

לדברי שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, "מדינת ישראל התברכה בערכי טבע ומורשת ייחודיים ולרשות הטבע והגנים יחד עם כל הגופים הציבוריים והממשלתיים הרלוונטיים יש חובה מוסרית להמשיך ולפעול למען הכרזת שמורת טבע וגנים לאומיים במטרה לשמר את הערכים האלו למעננו ולמען הדורות הבאים. ההכרזה הופכת קשה מאד עם השנים ואורך תהליך ממוצע מגיע ליותר מ-10 שנים".

השמורות והגנים הלאומיים הנוספים שהוכרזו הם: שמורת הטבע קציר, בשטח של 121 דונם, מזרחית ליישוב קציר, בוואדי ערה ומכוסה ברובה בחורש ים תיכוני צפוף של אלון מצוי, אלת מסטיק, אלה ארץ ישראלית ובר זית בינוני.

שמורת הטבע להב דרום בשטח הרחבה בגודל 31.5 דונם בתחום רכס גבעות להב, שניחנה בנוף הצומח של האזור ומהווה חלק מגבול התפוצה הדרומי של דבורנית דינסמור, שמורת טבע הר גיורא וגן לאומי הרי יהודה בשטח של כ-900 דונם שהתווספו והוכרזו כהמשך רציף של שמורת הטבע והגן הלאומי, ויוצרים רצף טבעי של שטח המאופיין בבתי גידול היער, בתות ועוד.

שמורות הטבע והגנים הלאומיים החדשים פתוחים לקהל הרחב, ללא תשלום.