ממשיכה להתדרדר. הכנרת
ממשיכה להתדרדר. הכנרתצילום: Mendy Hechtman/ Flash90

ועדת המדע והטכנולוגיה קיימה היום (שלישי) דיון בנושא 'הבצורת בישראל – אמצעים מדעיים וטכנולוגיים לפתרונה', לציון יום הסביבה הבינלאומי.

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב, אמר בפתח הדיון, "יש צורך בצעדים מעשיים, חיזוק ודחיפה בתחום. התחושה היא של שאננות לבצורת והאקלים בישראל. אנשים מחברים בצורת ל-יהיה מים או לא, ומכיוון שהשאלה פחות קיימת נוכח ההתפלה נחה דעתם ויש אדישות. הציבור לא מספיק מודע שלהתפלה יש הרבה השלכות סביבתיות ועל המשק, ושגם המים פחות איכותיים".

ח"כ דב חנין ציין "מדובר בנושא חשוב ומרכזי בהתמודדות הסביבתית שלנו. בצורות תהיינה הרבה יותר שכיחות וההתמודדות איתן תהיה חלק מהשגרה שלנו. נכון ההתפלה נותנת תשובה מסוימת אך יש לה גם הרבה חסרונות, היא לא יכולה להיות מסך שמאחוריו אנחנו ממשיכים להזניח את משק המים הטבעי שלנו. בנוסף בצורת היא לא רק שתייה לאדם אלא גם הטבע והמרחב הטבעי שלנו שבמקומות רבים הולכים ומתייבשים, הארץ עוברת הליך מידבור מסוכן ועצוב".

ח"כ יעל כהן פארן הוסיפה "זה שמסתכלים פה על המים רק מהחור של הגרוש ולא שנים קדימה זו אחת הבעיות שלנו. הנושא לא על סדר היום הציבורי, עוד מעט לא תהייה כנרת, לא יהיה באניס ולא ירדן. מדברים על הפריפריה וחיזוקה שעה שהבסיס הכלכלי שלה נשמט תחת רגלנו".

ד"ר סיניה נתניהו, המדענית ראשית במשרד להגנת הסביבה ציינה "אנחנו חייבים כמדינה להיערך לשינוי האקלים. הבצורת משפיעה על משק המים בכללותו. ישראל בתגובה לבצורת בנתה התפלה יעילה ומנוטרת בצורה הטוב ביותר, יחד עם זאת יש סיכונים - תפעוליים, זיהום ים, סייבר. לצד התפלה יש צורך לפעול גם בגזרת המים הטבעיים ומי התהום. יש גם השלכות סביבתיות להתפלה שאנחנו חוקרים".

ד"ר יואב לוי מהשירות המטאורולוגי ציין, "לפי כמות הגשם המצטברת בעשור האחרון אנחנו במצב החמור ביותר מאז 1921. למרות שאי אפשר לדעת מה יהיה בשנה ספציפית נראה לפי המודלים שעד סוף המאה יהיה לנו עוד פחות גשם ממה שיש לנו היום".

ד"ר עמיר גבעתי מרשות המים הוסיף "תפקידנו הוא למדוד את כמויות המים שעל הקרקע. אנחנו מזהים שב-4 שנים האחרונות המצב הוא הקשה ביותר אי פעם, מבחינת זרימת מים לכנרת, בצפון, הגליל המערבי. ההשפעה דרמטית על הנחלים והתייבשות מעיינות. יש צורך בתגבור האזור במים נוספים. בשנים האחרונות יותר מים מתאדים בשמש מאשר זורמים בירדן. אלה דברים שלא חווינו. אם עד לפני כמה שנים היינו שואבים 400 מיליון קוב מהכנרת היום אנחנו שואבים 30 מיליון והיא עדיין בנסיגה".