אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: רויטרס

הנציבות האירופית החליטה להטיל קנס גבוה ביותר, הגבוה שהוטל אי פעם בסך 2.42 מיליארד יורו, על ענקית הטכנולוגיה העילית "גוגל".

הקנס הוטל לאחר שנקבע כי "גוגל" ניצלה לרעה את כוחה וקידמה את שרותי המכירות של מוצריה על חשבון רשתות אחרות.

ועדת חקירה שבדקה את התלונות נגד "גוגל" בשנים האחרונות, קבעה כי החברה הציבה בראש התוצאות במנועי החיפוש שלה את שרותי הקניות המקוונים שלה עצמה, ובכך מנעה תחרות הוגנת מחברות אחרות בעולם.

מלבד הקנס הגבוה בכל הזמנים, דרש האיחוד האירופי מ"גוגל" לסיים בתוך 90 ימים את מדיניות ה"אנטי-תחרות" שלה, או שתעמוד בפני קנס וסנקציות נוספות. ראשי הנציבות האירופית מסרו כי אם "גוגל" לא תעמוד במשימה שהוקצבה לה בתוך 90 ימים, היא תיאלץ לשלם קנס בסך 5 אחוזים על ההכנסות היומיות משרותי המכירות המקוונים שלה, כאשר על פי הדוחות הפיננסיים האחרונים של ענקית התוכנה האמריקאית, היא מכניסה מדי יום סכום של 14 מיליון דולר ממכירות.

הסכום העצום גדל בשנים האחרונות לאחר ש"גוגל" העלתה לראש תוצאות החיפוש את המוצרים הנמכרים דרך שרותי המכירות שלה, ובכך ניצלה לרעה את כוחה. "מה ש"גוגל" עשתה אינו חוקי על פי חוק ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי. היא מנעה מחברות אחרות את האפשרות להתחרות ולהתחדש, והכי חשוב – היא מנעה מצרכנים אירופאים את יתרון התחרות, בחירה אמיתית וחדשנות" אמרה מרגרט וסטגר, נציבת התחרות של האיחוד האירופי.

"גוגל" מסרה בתגובה כי היא שוקלת לערער על פסק הדין. ראשי "גוגל" טענו במהלך החקירה שהתנהלה נגדם בחודשים האחרונים כי חברות אחרות, בהן אמזון ואי-ביי, ניצלו לרעה את כוחן הרבה יותר מאשר "גוגל" על מנת לגרוף רווחים עצומים. "כאשר אתה קונה באינטרנט, אתה רוצה למצוא את המוצרים שאתה מחפש במהירות ובקלות. מפרמים אחרים מבקשים לפרסם את אותם המוצרים, ולכן 'גוגל' מציגה פרסומות ומקשרת את הצרכנים שלנו עם אלפי מפרסמים, בדרך שמסייעת לשני הצדדים. אנו מתנגדים לפסיקה היום. אנו נעבור על החלטת הנציבות האירופית בפירוט, כאשר אנו שוקלים לערער ולהציג את העמדה שלנו" אמר דובר מטעם 'גוגל'.