הרב יהונתן זקס
הרב יהונתן זקסצילום: עוזי ברוך, לונדון

הלורד הרב יהונתן זקס, הנחשב לאחד מהוגי הדעות הגדולים בעולם היהודי, סבור שמתווה הכותל צריך להיות מסוכם בהידברות בין כל הצדדים הרלוונטיים, מבלי שאף אחד מהם ייפגע.

בשיחה עם משלחת 'גשר' ומשרד התפוצות בלונדון, התייחס הרב לנושא ואמר כי "אסור לכל הצדדים להגזים בהחלטה. יש לכל צד איפה להתפלל - ולכן אסור לחשוב על ניצחון או תבוסה".

הוא התייחס גם לחוק הגיור שאושר בממשלה השבוע ואמר כי הוא סומך על רבו, הרב נחום רבינוביץ' שזיהה את הסכנה בגיור עולי חבר עמים.

"אם הרב רבינוביץ׳ ראה את הצורך בהקמת בית דין כזה (פרטי - ע.ב.) אז אני תומך בו וסומך עליו", הצהיר הרב זקס.

לשאלה מדוע היהדות הדתית לא מכילה את כל השונה והאחר ענה הרב, "שמתי לי למטרה לקרב יהודים באנגליה ועשיתי את זה. אני עושה דברים באנגליה ואני לא יודע אם אני יכול להיות רב בישראל. אני יכול להיות פרופסור באוניברסיטה ולא רב קהילה. יש שוני בין האנשים בבריטניה לאלו שחיים בישראל".

הרב זקס שיבח את פעילותם של הרבנים דוד סתיו, יובל שרלו ונחום רבינוביץ'. "אלה רבנים שיודעים לדבר אל הקהל הישראלי הפחות מחובר - וליצור גשר ולחבר אותו ליהדות".

לדבריו, "היחס של ישראל לגולה אינו תמיד יחס ראוי, אבל זה קורה משום שאחד העקרונות של הציונות הוא שלילת הגולה".

הרב התייחס לשאלה, איך מתמודדים אנשים שמאוד רוצים להיות יהודים אבל לא מעוניינים להיות דתיים. "אם אני רוצה להיות בריא, אני צריך לעשות מאמצים פיזיים כמו לרוץ ולהתעמל. אם הגוף צריך הרגלים למען הבריאות, אז גם הנשמה צריכה הלכה כדי להיות הלכה בריאה".

כזכור, הממשלה החליטה ביום ראשון כי 'מתווה הכותל' יוקפא ולא יקודם, וכל בקשה לחדשו תחייב החלטת ממשלה נוספת.

המתווה שאושר בממשלה וכעת הוקפא כולל הקמה של רחבת תפילה גדולה ומשמעותית מדרום לגשר המוגרבים, אשר תהפוך לחלק אינטגרלי ממתחם הכותל, ובה תתאפשר תפילה מעורבת, גברים ונשים, בין השאר על פי דרכם של הזרמים הרפורמי והקוטנסרבטיבי.

ראש הממשלה נתניהו הנחה את השר צחי הנגבי ומזכיר הממשלה ברוורמן לנסות ולגבש מתווה חדש.
במקביל יקודמו עבודות להכשרת הרחבה הדרומית.

משמעות ההחלטה היא ביטול דה-פקטו של מתווה הכותל והשארת המצב ברחבת הכותל כפי שהוא, ללא כל שינוי. במקביל, ועדת השרים לחקיקה אישרה את חוק הגיור שאוסר על גיורים פרטיים בישראל.