דונלד טראמפ
דונלד טראמפצילום: רויטרס

הנשיא האמריקני נחוש להשיג הסדר בין היהודים לערבים במזרח התיכון.

הוא יודע שאין כיום שום אפשרות מקובלת על הצדדים להגיע להסכם של שלום צודק ובר-קיימא ולכן הוא חותר להסדר. כל אדם שעיניו בראשו ורואה את המציאות נכוחה צריך להבין שרק נסיבות שיחייבו מצב של שלום יאפשרו את קיומו. לפיכך, לעניות דעתי, הנשיא ידרוש להניע תהליך ארוך לשינוי פני הנסיבות בלבד.

ראשית, הוא יקרא לכל מדינות האזור למגר את הטרור האסלאמי שמכה כבר גם באירופה ומקורו בשכונה שלנו. למדינת ישראל יש את הכלים להילחם בטרור, אבל שיתוף פעולה רציני של מדינות ערב יכול להניב צמצום משמעותי בחופש הפעולה של ארגוני החבלה בכל המרחב המזרח-תיכוני. הפעלת מודיעין מתוחכם בתוך האוכלוסייה הערבית תחשוף את מקורות המימון והאמל"ח ותייבש אותם.

הפחתה משמעותית במספר הפיגועים תאפשר לישראל להסיר מחסומים ולהקל בבידוק הקפדני במעברי הגבולות. פועלים המבקשים לעבוד בישראל יורשו להיכנס לכאן, לעבוד לפרנסתם ולהיטיב את תנאי חייהם. במקביל, יוחל בבניית תשתיות ביישובים הערביים ובהקמת אזורי תעשייה משותפים ליהודים וערבים משני צידי קו שביתת הנשק שנחתם עם ירדן. הכסף יכול להוות תמריץ חשוב ומכריע לתושבים הערבים למנוע ולהימנע מלעלות שוב על דרך הטרור.

צריך לגייס עיתונאים, שדרנים, פרשנים, מחנכים ואנשי דת מוסלמים לשנות את כל הגישה לקהילותיהם. לא עוד ליבוי שנאה והטפות זעם על הישות הציונית, אלא ניסיון אמיתי ליצור נסיבות של מציאות שתקל על חיי ערבים ויהודים כאחד. הבנת ההכרח בדו-קיום תהיה המפתח הראשי לתוכנית עבודה מקיפה שתשנה את פני האזור כולו. צמד המילים הריקות מתוכן "שתי מדינות לשני עמים" חייב לרדת מסדר היום. יש הרבה מה לעשות לפני שמעלים דבר בלתי אפשרי שכזה לדיון.

הבנייה בשטחי יהודה והשומרון היא מהצרכים הבסיסיים הן של התושבים היהודים והן של הערבים. סלילת כבישים ודרכי גישה, הקמת תשתיות של מים וחשמל, בנייה של מבני ציבור, בתי עסק ובתי מגורים יקבלו תנופה. אפשר אפילו לפנטז על תחנות רכבת עם שלוחה לרצועת עזה. איכות חיים ורווחה לכול ירגיעו את הרוחות ויניבו שיתופי פעולה בין יהודים לערבים בכל תחומי החיים.

איננו יכולים להיפרד מן הערבים ולא להתגרש מהם כפי שמציעים כמה מאנשי הרוח בתוכנו. אנחנו לפותים אלה באלה. צריך לחשוב בכיוונים אחרים. לפני השלום יש את דרך השלום והיא ארוכה וזרועה מהמורות. המכשול הגדול והראשון בדרך הזאת הוא ארגון החמאס ברצועת עזה.