דונלד טראמפ
דונלד טראמפצילום: רויטרס

הגבלת הכניסה לארה"ב משש מדינות מוסלמיות נכנסה לתוקף אתמול (חמישי) בשעה 8:00 בבוקר לפי שעון ניו יורק. היא משפיעה על המבקשים להיכנס לארה"ב מסודן, סוריה, איראן, לוב, סומליה ותימן.

מדובר בגרסה מרוככת של ההגבלה המקורית שהטיל הנשיא, דונלד טראמפ, לפני כחמישה חודשים, אשר עוררה מהומות ומאות ברחבי ארה"ב.

שש המדינות נבחרו משום רמתה הגבוהה של פעילות הטרור בתחומיהן. מטרת ההגבלה היא להקטין את הסכנה לכניסת מחבלים בפועל או בכוח לתחומי ארה"ב.

ההגבלה המקורית נפסלה ע"י מספר בתי משפט ברחבי ארה"ב ויישומה נדחה עד לשמיעת ערעורו של הבית הלבן על הפסילות, בפני בית המשפט העליון של ארה"ב.

בית משפט זה פסק השבוע שאכן ניתן להגביל את הכניסה משש המדינות המדוברות, אך הוא החריג מכלל זה את מי שיש לו קרובים מדרגה ראשונה, ואת מי שהתקבל מבעוד מועד לעבודה או ללימודים בארה"ב.

אזרחי שש המדינות הבעייתיות שכבר יש בידיהם ויזת כניסה לארה"ב, יורשו להיכנס אליה. כאשר הנשיא פרסם את ההוראה המקורית שלו, בחודש ינואר, סעיף זה לא היה ברור, ולא מעט בני אדם שביקשו להיכנס לארה"ב אולצו לשוב על עקבותיהם למרות שכבר היו בדרכם אליה, או שכבר הגיעו אל שעריה.

מחלקת המדינה פרסמה שלשום הנחיות לפיהן אזרח מאחת משש המדינות שיש לו הורה, בן זוג, בן, בת, חתן, כלה או אח/ות שכבר נמצא בארה"ב, יוכל להיכנס אליה. קשרי משפחה אחרים כמו סב או דוד לא יאפשרו כניסה לארה"ב.

מדינת הוואי הגישה עתירת חירום לבית משפט פדרלי בו דרשה לאפשר כניסה לארה"ב גם למי שיש לו סב או סבתא, דוד או דודה, אחיין או אחיינית, גיס או גיסה, או ארוס/ה בארה"ב.