תביעת ענק. זירת הפיגוע בארמון הנציב
תביעת ענק. זירת הפיגוע בארמון הנציבצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

פרקליטות מחוז ירושלים הגישה לאחרונה לבית המשפט המחוזי בעיר תביעת נזיקין תקדימית נגד אלמנתו וילדיו הקטינים של מחבל, כך מדווח הבוקר (ראשון) העיתון "הארץ".

מדובר בתביעה תקדימית שהוגשה לפני כשבוע וחצי נגד עזבונו של פאדי קונבר, שהרג ארבעה חיילים בפיגוע דריסה בארמון הנציב בינואר השנה.

התביעה מוגדרת תביעה נגד העיזבון, אולם מי שנפגע ממנה הם היורשים, ובמקרה הנוכחי אשתו וארבעת ילדיו של המחבל בגילאים שמונה עד שנה.

בתביעה דורשת המדינה באופן תקדימי פיצויים מהעיזבון בגין הנזקים שגרם הפיגוע למדינה. בין הנזקים הנתבעים עלות הקמת המצבות לחיילים והתשלום למשפחות השכולות. על פי כתב התביעה, העלות המוערכת בגין כל חלל היא שני מיליון שקלים.

כאמור, תביעה זו היא תביעה תקדימית, משום שעד עתה לא עשתה המדינה שימוש בכלי זה של תביעות נגד משפחות מחבלים, אולם בפרקליטות מתכוונים להגיש בקרוב סדרה של תביעות דומות נגד משפחות מחבלים.

ככל הנראה מדובר באפיק נוסף בו מנסה המדינה להרתיע מחבלים פוטנציאליים, זאת על ידי פגיעה כלכלית משמעותית בבני משפחתם לאחר הפיגוע.

כתב התביעה מפרט את הנזקים שנגרמו למדינה בשל הצורך לשלם למשפחות השכולות ולנפגעים האחרים. "לנוכח העובדה כי המפגע במעשיו הוא שגרם את הנזק, יורשיו החוקיים, קרי, אשתו וילדיו — הנתבעים, הם אלה שצריכים לשאת בו ולשפות את המדינה בגינו", נכתב בכתב התביעה. בהמשך מפרט כתב התביעה את הנזקים הכספיים המוערכים בגין כל חייל הרוג, שכוללים "תגמולים למשפחות, סיוע והטבות על פי חוק המשפחות השכולות".

בנוסף מבקשת המדינה מבית המשפט לקבוע כי על משפחת המחבל גם לשלם בגין הוצאות הקבורה והקמת המצבה — סכום של 8,400 שקלים בעבור כל קורבן. בסעיף נזקים כלכליים מבקשת המדינה פיצויים גם על "הפסד ההשתכרות בגין השנים האבודות, אובדן פנסיה וזכויות פנסיוניות, קיצור תוחלת חיים", וכן "פיצוי בגין כאב וסבל המשקף את אכזריות המעשים והסבל הרב לכל אחד מהנרצחים".

את התביעה הגיש עו"ד ליאור סקברר מהמחלקה האזרחית בפרקליטות מחוז ירושלים, בשיתוף היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה וחטיבת התביעות והביטוח במשרד הביטחון. בפרקליטות אישרו כי תביעה נוספת נגד בני משפחה של מחבל אחר כבר הוגשה, תביעה נוספת תוגש בימים הקרובים ועוד תביעות נבחנות.

בארגון השמאל הקיצוני "המוקד להגנת הפרט", אשר מייצג משפחות מחבלים רוצחים בהליכים שונים כדוגמת עתירות נגד הריסת בתי מחבלים, תוקפים את ההחלטה להגיש את התביעה. "משפחת קונבר עוברת מסע נקמה מצד הממסד לאחר הפיגוע שביצע בן המשפחה", טוענת מנכ"לית המוקד להגנת הפרט המלווה את המשפחה, דליה קירשטיין. "עכשיו הוגשה נגד האלמנה וארבעת היתומים של מבצע הפיגוע תביעת נזיקין, לפיה הם חייבים לשפות את המדינה על נזקיה והוצאותיה בשל הפיגוע. זה אמנם חוקי, אבל לחלוטין מרושע, נקמני ומכוער".

בפרקליטות דוחים את הביקורת, "תביעה זו שבסיסה באירוע טרור בו נרצחו חיילים נועדה להשיב לקופת המדינה את ההוצאות הכרוכות באירועים מעין אלה, וכן להעביר מסר חד וברור לפיו המדינה תבוא חשבון גם בפן האזרחי עם מבצעי פעולות איבה".

עוד נמסר מהפרקליטות כי "התביעה הוגשה בגין התגמולים וההטבות שהמדינה נושאת בהם וזאת מכוח הוראות חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), תש"י־1950 ומכוח חוק הנכים (תגמולים ושיקום), תשי"ט־1959, ואולם, נוכח העובדה כי המפגע במעשיו הוא שגרם את הנזק, יורשיו החוקיים, הם אלה שצריכים לשאת בו ולשפות את המדינה בגינו. משפחות הנפגעים עודכנו על הגשת התביעה על ידי ראש תחום התביעות, עו"ד גיא גלעד".