יובל לגירוש יהודי לוב
יובל לגירוש יהודי לובצילום: לשכת השרה גמליאל

ברודוס שביוון נערך בסוף השבוע האחרון כינוס לציון 50 שנה לגירוש יהדות לוב במעמד שרים מממשלת ישראל לצד נציגות ממשלתית, דיפלומטית ומנהיגותית מלוב ועיראק, עימן לא היו לישראל יחסים דיפלומטיים מעולם.

את המשלחת הישראלית הובילה השרה לשוויון חברתי ח"כ גילה גמליאל, בת לניצולת שואה מלוב, ועימה במשלחת הישראלית גם שר התקשורת איוב קרא, ח"כ חיליק בר ואלוף במיל' יום טוב סמיה.

בראש המשלחת הלובית עמד שר התקשורת והתרבות לשעבר של לוב עומאר אלג'וורי, אשר יתמודד בבחירות הקרובות לראשות ממשלת לוב. לצידו המנהיג היזידי וחבר הפרלמנט העיראקי ד"ר מיצרה דינאי ועוד משוררים, סופרים, אנשי רוח ועיתונאים בכירים מלוב ועיראק. בנוסף, השתתפו בכנס גם סגן שר הביטחון המצרי ד"ר האני מוחנה וראשי הארגונים של יהדות לוב, דיפלומטיים אירופאיים ועוד.

השרה גמליאל אמרה באירוע, "תולדות יהודי לוב, כמו גם תולדותיהם של כלל יהודי ארצות ערב ואיראן, כמעט ולא סופרו ונלמדו עד לימינו אנו. עלינו החובה והאחריות להביא את מורשתם, סיפורם ותולדותיהם לתודעה הציבורית בארץ ובעולם. זו מחויבותנו כעם וכמדינה, להביא את הסיפור היהודי השלם. אנחנו זוכרים את הטוב והרע בתולדות היהודים בלוב. לא אשכח את סיפוריה של סבתי על שכניה המוסלמים שהגנו עליה ועל משפחתנו מפני פרעות, שוד וביזה.

''אך יחד עם זאת, אל לנו לשכוח את הפורעים עצמם ובכלל את התקופות הקשות. וכמובן לא את נספי שואת ג'אדו, שאימי אחת מניצולותיה. אבל כשאני רואה נציגות דיפלומטית מנהיגותית כה בכירה מלוב, עיראק ומצרים אני מתמלאת תקווה לכינון יחסי אמת בין העמים. אני חושבת שיהדות לוב, כמו כלל היהודים יוצאי ארצות ערב, יכולים לשמש גשר לבניית יחסים של אמון בין ישראל למדינות ערב ולהבאת שלום אזורי", הוסיפה השרה.

מרבית יהדות לוב עלתה ארצה בשנות החמישים, אך האלפים הבודדים שנותרו במדינה הצפון אפריקאית גורשו לאחר מלחמת ששת הימים. בכנס, שביקש לציין חמישים שנה לגירוש יהדות לוב, התקיימו שורה ארוכה של דיונים ושולחנות עגולים במורשת יהדות לוב, במעשי הגירוש ובפולקלור ובמסורת של היהדות הלובית.