מליאת הכנסת אישרה אחר הצהריים (רביעי) לקיים את הדיון בנושא "תלונות שווא נגד גברים", במסגרת הוועדה לצדק חלוקתי ושוויון חברתי בראשות ח"כ מיקי זוהר.

ההצבעה נערכה במסגרת הצעה לסדר שהגיש ח"כ זוהר, שעברה עם ששה קולות לעומת 0.

ח"כ זוהר אמר בתגובה: "אני מברך על קיומו של הדיון ועל כך שבית המחוקקים מאפשר לי בדרך דמוקרטית לקיים דיון חשוב בנושא אפליית גברים, למרות הלחצים הרבים שהופעלו על מנת למנוע את קיומו של הדיון"

הוועדה בראשותו של ח"כ זוהר עמדה לקיים דיון בנושא היום, אולם קבוצה של ארגוני נשים התנגדו לכך נמרצות. על רקע הלחץ של הארגונים הללו, הודיע היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, כי אין לקיים את הדיון משום שהנושא חורג מתחומי סמכותה של הוועדה של ח"כ זוהר.

בתגובה, ביקש ח"כ זוהר להרחיב את סמכות הוועדה שלו, כך שניתן יהיה להכניס את נושא תלונות השווא תחת כנפיה. הנושא אכן עלה לדיון הבוקר בוועדת הכנסת, המופקדת על קביעת תחומי הסמכות של ועדות הכנסת. ואולם, מיד לאחר שח"כ יואב קיש (ליכוד), יו"ר הוועדה, העלה את הנושא, הודיע יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (ליכוד), כי הוא מתנגד לרעיון הרחבת הסמכות של הוועדה של זוהר ובכך נסתיים הדיון.

"קבוצה קיצונית"

עם זאת, ח"כ קיש אמר הבוקר בראיון בגלי צה"ל כי ח"כ זוהר יעלה בהמשך היום הצעה לסדר היום בעניין תלונות הכזב. אם יצלח המהלך, הרי שהשתקת הדיון תיכשל, משום שהנושא יעלה לדיון פעמיים – פעם אחת במליאה, היום, ופעם שנייה בוועדה של ח"כ זוהר.

בדיון שנערך ב-20.3.17 בוועדה של ח"כ זוהר, הבהירו אנשי אקדמיה בכירים כי הנתונים המופצים בציבור לגבי אופיה וממדיה של תופעת האלימות במשפחה, מנופחים באופן שיוצר דמוניזציה של הגברים ומתיר פגיעה בהם.

אתמול התארחה בגלי צה"ל פרופ' רות הלפרין קדרי מאוניברסיטת בר אילן, שאמרה: "אין לנו התנגדות עקרונית לקיים דיון שיבדוק את מצב הדברים לאשורו אבל לא לצאת מנקודת הנחה שהיא כל כולה מלכתחילה מסיתה נגד נשים. לאף אחד בישראל אין נתוני אמת מפולחים מוגדרים על כמה תלונות שווא יש בישראל, באילו נושאים ומי מגיש אותם. בוא, מיקי זוהר, תורה למשטרה ולסוכני אכיפת החוק לבדוק את המצב הזה, בכדי שנדע באמת במה מדובר".

קדרי התייחסה למחקר שערך ד"ר יואב מזא"ה עבור פורום קהלת, בו סקר מחקרים שנערכו לגבי שיעורן של תלונות השווא. מהמחקר עולה כי 15% עד 40% מהתלונות המוגשות בין בני זוג הן כוזבות. היא טענה שמזא"ה הסתמך על נתונים "מאוד מאוד מפוקפקים", והאשימה כי "על בסיס הנייר המפוקפק הזה, ח"כ מיקי זוהר קונה את הטיעונים של קבוצה קיצונית ביותר של גברים בישראל שאינם מייצגים את כלל ציבור הגברים בישראל".

ח"כ יואב קיש וגיל רונן אצל אראל סג"לגלי צה"ל

הכותב הוא גם יו"ר תנועת המשפחה