בסיס צאלים. ארכיון
בסיס צאלים. ארכיוןצילום: פלאש 90

הפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל שרון אפק, החליט בתום חקירת מצ"ח הנוגע לתאונת האימונים בצאלים בה נהרג סרן ישי רוסלס ז"ל, להעמיד לדין שני קצינים ושני חיילים, בשל מעורבותם בהכנת וביצוע התרגיל בו נהרג הקצין.

סרן ישי רוסלס ז"ל נהרג ביום 5 בינואר 2016 מפגיעת פגז מרגמה, בעת תרגיל שנערך בבסיס צאלים.

מהחקירה עלה כי הגורם הישיר לאירוע היה הזנה שגויה של נתוני הירי, שגרמה לפגיעת פגז מרגמה במרחק גדול מהיעד המתוכנן. לצד זאת, נמצאו בחקירה כשלים בהכנת התרגיל ובביצועו.

הפרקליט הצבאי הראשי החליט, בהתחשב בכלל נסיבות האירוע והצעדים הפיקודיים שננקטו בסמוך לאירוע, שלא לנקוט הליכים פליליים נגד המעורבים.

עם זאת, הורה על העמדתם לדין משמעתי של מפקד מרכז האימונים באש (קצין בדרגת אל"מ), מג״ד 75 בעת האירוע (קצין בדרגת סא״ל), ושל שני החיילים שהיו מעורבים בירי עצמו. כן המליץ שסמג"ד 75 בעת האירוע יינזף פיקודית.

בעקבות התקרית נערך תחקיר והופקה שורה של לקחים חשובים, שתכליתם מניעת הישנותם של אירועים דומים בעתיד. חוות דעתו של שרון אפק נמסרה גם למשפחתו של הקצין שנהרג.

ראוי לציין שמבחינה משפטית לא נמצא קשר ישיר בין הכשלים של הדרגים הפיקודיים בהכנת התרגיל לבין הטעות הנקודתית של החיילים בירי הפגז שהביאה לתוצאה הטראגית. זהו אחד הטעמים לכך שלא ננקטו צעדים במישור הפלילי.

בעקבות תחקיר האירוע ובסמוך לו כבר נקט הרמטכ''ל שורה של צעדים פיקודיים. מג״ד 75, סגנו וסגן מפקד הפלוגה שהשתתפה בתרגיל, הודחו מתפקידם. למפקד מרכז האש בצאלים נרשמה הערה פיקודית, ומפקד הפלוגה ננזף. מפקד עמדת המרגמות הודח מלחימה ומפיקוד, ושני החיילים שהיו מעורבים בירי הודחו מתפקידי לחימה.