המסירות עוברת מדור לדור. הבת שירה, מתוך 'ילדים של החיים'
המסירות עוברת מדור לדור. הבת שירה, מתוך 'ילדים של החיים'צילום מסך. באדיבות כאן 11

"משפחה זה עוגן. משהו שמאחד. כל אחד יודע שתמיד המשפחה נמצאת שם בשבילו והוא נמצא שם בשבילם".

משפט כזה יכול להיות פלקט. להיכתב על בריסטול ענקי ולהיתלות בסלון של כל בית. מוטו מצוין לשאוף אליו. אבל כשהוא יוצא מפיו של שלומי מרק, בנם הבכור של הרב מיכי מרק הי"ד וחוי תבדל"א, הוא נשמע אחרת לגמרי. הוא החיים עצמם.

לפני כשנה נרצח הרב מיכי מרק בפיגוע ירי כשנסע עם רעייתו ושניים מילדיו לשבת. הרב מיכי, אב לעשרה, נהרג במקום. רעייתו נפצעה קשה ועדיין עוברת ניתוחים רבים. בבת אחת נשאבו שלושת הילדים הגדולים לטיפול בבית ובאחיהם. בעת שצילומי הסרט החלו, שלומי, הבכור (27), משרת בצבא קבע. הוא אחראי על הניהול הכלכלי של הבית, על עתיד הילדים והמשפחה. בסיום הצילומים החליט לעזוב את הצבא כדי לסייע יותר. נתנאל (26) אחראי לטיפולים ולניתוחים של האם. שירה (25) אחראית על הבית ועל גידול הילדים האחרים. הסרט פותח בסצנת הפרידה של יהושע בן ה‑23 מהאחים. הוא בורח לחו"ל לארבעה חודשים כדי להתחבר לכאב. האחים לא כועסים או שופטים. הם מברכים, מכינים מתנה ונפרדים.

הסרט הכואב והנוגע הזה, שיצרו דנה ויילר-פולק ואופיר טריינין ושודר בשבוע האחרון בתוכנית 'זמן אמת' של 'כאן', מביא תמונות של יומיום (טיפול בכינים, מאבק עם אחת הבנות הצעירות על הטאבלט ושעת הליכה לישון) וגם שיחות על מחשבות, על מהות. על איך כל אחד מרגיש עם זה שהוא מטפל בחינוך של האחים שלו ובאמו וחי ביומיום מוטרף כזה.

הרב מיכי מרק היה אב מסור ונוכח מאוד בחיי ילדיו, והם היו קשורים אליו בכל נימי נפשם. כעת הוא איננו. גם האם, שתזכה לבריאות, כבר לא ממלאת את מקומה הקודם. וכך, במקום להתמודד עם האובדן עקב בצד אגודל, לשקוע בתהומות ולצאת מהן, הם מוצאים את עצמם מוקפים במטלות של הורים מנוסים בני 40. התמודדות עם אובדן במובן הכי עמוק שאפשר.

שירה, שתופסת מקום מרכזי בבית וגם בסרט, מדברת בצורה גלויה וצובטת לב על אלוקים ועל היחס אליו. היא מספרת שכאשר נולד לה ילד עם צרכים מיוחדים, היה לה פשוט שזו המציאות ושהיא צריכה להשתנות לפי מה שהקב"ה החליט. על הירצחו של אביה היא אומרת "לקחת לי את אבא שלי, זה לא שמאלה, זה לא ימינה, זה לא בערך, זה בדיוק. זה לקחת לך את נקודת החוזק הכי גדולה בחיים שלך". ויש עוד סצנות כואבות: רוב האחים מודים בכל לב לאחים האדירים האלה שמחזיקים אותם, אבל מרים בת ה‑19 הייתה רוצה שהם יהיו אחים שלה. היא רוצה אבא ואמא.

שלושת האחים הגדולים נשואים. שלומי ושירה הם הורים לילדים, לנתנאל נולד בן במהלך הצילומים. מי שנעדר מאוד מהסרט הם בני הזוג. אלה שהוויתור שלהם גדול לא פחות מזה של האחים. כל אחד מהם בחר להינשא לאדם משוחרר מדאגות ולבנות איתו בית. ופתאום אין בית פרטי. חייהם השתנו באחת. נעדרת נוספת היא האם, חוי. הילדים מדברים רבות על אביהם וכמעט לא עליה, וחבל.

כך או כך, הסרט ממחיש יותר מכול איך מסירות של הורים עוברת לילדיהם ועומדת במבחנים קשים. סרט על עוצמה של משפחה, על אמונה וגם על כמה הטרור מחריב והורס.

'ילדים של החיים' זמין לצפייה בתוכנית 'זמן אמת' באתר 'כאן'.