רחמנא
רחמנאעטיפת הסינגל

בכל שנה, פוגשים ימי הרחמים הסליחות את עידו פורטל ורועי אמיר, שני שותפים לדרך מוזיקלית מול היצירה שלהם. שיתוף הפעולה התחיל לפני יותר מ-5 שנים, בקיבוץ שבו גדלו. לאחר שכל אחד מצא את קולו האישי בעולם המוזיקה, גילו השניים כי קיים ביניהם מכנה משותף משמעותי.
הרקע המשותף כלל ילדות מאושרת בקיבוץ והשתייכות תרבותית למנהגיו, ומנגד חיבור הדוק ושורשי ליהדות עדות המזרח, איפשר את החשיפה המתמשכת למסורות וללחנים ממזרח וממערב ויצר אצל השניים גישה שונה ומרעננת. התפתחותו של שיתוף הפעולה לתוצר מוזיקלי ממשי היתה רק עניין של זמן. רועי ועידו הפיקו מופע סליחות מרגש, "אלול" שמו, שייצא בע"ה בהמשך גם כאלבום מוזיקלי מושקע.

במהלך תקופת היצירה, פורטל ואמיר הגיעו לשכונת נחלאות הירושלמית, המזוהה עם בתי הכנסת של פעם ועם אווירה ייחודית ומכשפת. שם, פקדו השניים באופן קבוע בית כנסת שכונתי שמשך אליו מוזיקאים רבים ואנשי מסורת תוך שהם מקיימים בו סוג של "ג'אם סשן" שכונתי בימי הסליחות. לאט לאט, נחשפו עוד ועוד תושבים על התכנסויות המוזיקליות המרתקות, והחלו אף הם לקחת חלק בנגינה ובשירה, כך בעצם, נולד רעיון ההופעה ואלבום הסליחות.

את הניגון החב"די 'רחמנא', בחר פורטל מבין עשרות ניגוני חב"ד מוכרים, אליהם נחשף במסגרת עבודתו כמפתח אתרים, עת בנה אתר אינטרנט למיזם ה"שלוחים", הוא ביקר בכנס השלוחים והתרגש מאוד מהניגון הזה. ההחלטה להבליט את הניגון בדרכו הייחודית באמצעות עיבוד שונה שלקח את הניגון למחוזות אחרים לגמרי - מתבררת כמוצלחת, מרגשת ומעוררת מחשבה. "אנחנו נוטלים לחנים מסורתיים מוכרים, ומוסיפים עיבוד מעניין ומקורי שמקפיץ את הניגון צעד אחד קדימה, תוך הצמדות וכבוד' למקור המוכר", מסביר פורטל.

ההרכב המוזיקלי שלהם מכיל נגנים המתמחים בכלי נגינה מסורתיים מהמזרח הרחוק וכוללים עוּד, בָּנְסורי קָּמַנְצָּ'ה וכלים פרסיים וטורקיים לצד תופים, פסנתר ונגיעות אלקטרוניות. כאמור, ההרכב יוצא למסע הופעות של 'פיוטים ותפילות, ממזרח וממערב' בימי הרחמים והסליחות עם שירים מהאלבום החדש.